IM050 Základy multimediálních technologií

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Hrůza (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 10:00–11:50 302
Předpoklady
Elementární orientace v oblasti digitálního umění.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základní úvody do problematiky digitálního umění, historické souvislosti, časově dělená struktura přednášek dle jednotlivých okruhů problematiky, obrazové a zvukové ukázky. Přehled používaných softwarových a hardwarových nástrojů v rámci digitální tvorby, kontextualizace a přesah do hudební a scénické tvorby.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- reflektovat současné trendy v oboru digitálního umění;
- rozpoznat klíčové autory a jejich díla;
- definovat potřebnou technologii a postup pro realizaci digitálního uměleckého díla;
- porovnat vlastnosti jednotlivých softwarových a hardwarových nástrojů pro tvorbu digitálního díla v reálném čase;
- samostatně prezentovat vypracovanou rešerši na zadané téma z oblasti digitálního umění.
Osnova
  • 1. kontextualizace a základní úvod do problematiky - multimediální dílo, specifické prostředí, VR a práce s prostorem, interaktivní instalace, problematika tvorby autorského rozhraní (interface), multimediální performance, lineární a nelineární dějové linie v reálném čase, tvorba a používání hyperstrukturálních kompozic, apod.;
  • 2. Světoví umělci a digitální technologie na přelomu milénia, kontextualizace a přehled (Woody a Steina Vašulkovi, Nam June Paik, David Rokeby, Paul De Marinis, atd.);
  • 3. Ukázky děl současných světových autorů na poli digitálního umění (Art+Com, Eric Singer, Zachary Lieberman, Ryoji Ikeda, Robert Henke, Marius Watz, Pablo Ventura, Daniel Hirschmann, Memo Akten, apod.);
  • 4. Přehled softwarových nástrojů pro tvorbu digitálního díla v reálném čase, srovnání vývoje za posledních dvacet let (Imagine, Resolume, Max/Msp, Max7, Pure Data, Processing, openFrameworks, apod.);
  • 5. Přehled hardwarových nástrojů, srovnání vývoje za posledních dvaceti let (MidiTron, iCubeX, Enntec hardware, Arduino, Raspberry Pi, apod.);
  • 6. Ukázka možností a využití řídících protokolů (MIDI, OSC, DMX, ArtNet, apod.);
  • 7. Profesionální digitální technologie a scénická tvorba – kontextualizace, přehled děl a používaných technologií (Christie Pandoras Box, Green Hipo Hippotizer, AV Stumpfl Wings Engine, apod.).
Literatura
  • Lev Manovich: The language of New Media. MIT Press
  • Miller Puckette: Theory and Technique of Electronic Music. University of California San Diego 2003
  • Szczepanik, Petr: Intermedialita. CINEPUR: rejstříky: č. 29/září 2003
  • Herbert M. McLuhan: Jak rozumět médiím. Praha, Odeon 1991
  • 120 Years of Electronic Music; http://www.obsolete.com/120_years
Výukové metody
Přednášky, obrazové a zvukové ukázky, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Zápočet bude udělen na základě veřejné prezentace vlastní rešerše zadaného tématu a splněné docházky. Požaduje se min. 60 % docházka.
Informace učitele
Zajištění výuky: Kabinet audiovizuálních technologií FaVU VUT v Brně
Jméno vyučujícího: MgA. Tomáš Hrůza
Rozvrh: viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV
Kapacita: 10 studentů
Kontakt: MgA. Tomáš Hrůza
https://www.vutbr.cz/lide/tomas-hruza-12236
http://www.v2atelier.com
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.