PB32PB79 Sociálně-pedagogická práce s romskou komunitou

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Simona Wachsbergerová (přednášející), Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 B2.32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 26 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/26, pouze zareg.: 0/26, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/26
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíli předmětu je, aby studenti dokázali: - Definovat základní pojmy jako např. Romové, komunita, subkultura, sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, terénní sociální práce - Popsat historický původ Romů, jejich a příchod na území České republiky (jejich postavení v jednotlivých etapách), původ názvu Rom - Cikán - Klasifikovat subetnické členění Romů, ze kterého vyplývají specifika a diferenciace jednotlivých skupin a jejich rozlišné postavení, životní strategie atd. - Specifikovat religiozitu Romů a její možné projevy v běžném životě Romů - Charakterizovat strukturu, hierarchii romských rodin a role jednotlivých členů - Analyzovat proces sociálního vyloučení (neboli soc. exkluzi) a charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a jejich obyvatel - Specifikovat problém nízké vzdělanosti Romů žijích převážně v sociálně vyloučených lokalitách (příčiny a důsledky) - Identifikovat základní bariéry a příčiny možné segregace romských dětí ve vzdělávání - Dovozovat možné nástroje integrace romských dětí v oblasti vzdělávání -
Osnova
  • Osnova předmětu – 1. Historie a původ Romů (jejich příchod do Evropy i na území ČR) 2. Subetnické členění Romů v ČR, situace po r. 1989 3. Religiozita Romů 4. Struktura a role v romské rodině 5. Sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, životní podmínky v sociálně vyloučených lokalitách 6. Vymezení problému nízké vzdělanosti Romů žijících v soc. vyloučených lokalitách 7. Segregace ve vzdělávání, možnosti a nástroje integrace v oblasti vzdělávání
Literatura
  • NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti: Jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 224 s. Výzkumné zprávy. ISBN 80-7178-741-8. info
  • Menšiny a migranti v České republice. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 188 s. ISBN 80-7178-648-9. info
  • Romové v ČR : čítanka. Edited by Imrich Vašečka. [Brno: s.n., 2000, 1 sv. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, exkurze
Metody hodnocení
Kurz probíhá jako kombinace přednášek a seminářů. Součástí výuky je exkurze do neziskové organizace zabývající se sociální prací se sociálně vyloučenými (Romy) Předmět je ukončem zápočetem. Podmínky ukončení předmětu:během semestru každý student zpracuje recenzi odborné publikace (na výběr ze 3 publikací). Studenti ve dvojicích či trojicích vypracují samostatné projekty na téma sociální práce s dětmi či dospělými, které během semestru prezentují na seminářích. Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je 80% účast studenta na přednáškách a seminářích.
Informace učitele
Balabánová H.: Romské děti v systému českého základního školství a jejich následná profesionální připrava a uplatnění. In: Romové v České republice. Praha, Socioklub, 1999 Balvín J. a kol.: Romové a zvláštní školy, Hnutí R, Ústí n. Labem, 1997 Buryánek, J.: Interkulturní vzdělávání I, II, Člověk v tísni Praha, 2002, 2005 Brož M., Kintlová P., Toušek L.: Kdo drží Černého Petra: Sociální vyloučení v Liberci, Plzni, Ústí n. Labem, Člověk v tísni, 2007 Conway L.: Zvláštní náprava: Romové a školy pro mentálně postižené děti v ČR, ERRC, Praha, 1999
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.