PSD_DS3 Doktorský seminář III

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 23. 9. 9:00–12:40 C51, Pá 21. 10. 9:00–12:40 C51, Pá 18. 11. 9:00–12:40 C51
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSD_DS3/01: Pá 23. 9. 13:00–16:40 C51, Pá 21. 10. 13:00–16:40 C51, Pá 18. 11. 13:00–16:40 C51, M. Blatný
PSD_DS3/02: Pá 23. 9. 13:00–16:40 C42, Pá 21. 10. 13:00–16:40 C42, Pá 18. 11. 13:00–16:40 C42, M. Blatný
Předpoklady
Výuka v předmětu předpokládá, že student je vybaven základním poznatkovým aparátem z oblasti kvantitativního psychologického výzkumu. Zejména je důležitá dobrá orientace v terminologii vztahující se k metodologii výzkumu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student naváže na svoje předchozí znalosti o kvantitativní metodologii a metodách zpracování výzkumných dat, s cílem prohloubit tyto znalost a rozšířit je o jejich praktickou aplikaci. Seznámí se s detailnější charakteristikou kvantitativního přístupu, typy výzkumných plánů a průběhem přípravy výzkumného projektu, prohloubí si znalosti o metodách získávání, zpracování a analýzy kvantitativních dat, které bude schopen následně realizovat v praxi. Student bude schopen ovládat aplikaci etických pravidel psychologického výzkumu i kritéria hodnocení výzkumů, využívajících kvantitativní přístup a jeho metody, po absolvování předmětu bude schopen efektivně pracovat s postupy kvantitativní metodologie, zejména volit metody zpracování dat adekvátní výzkumnému záměru a povaze výzkumných dat, kriticky zhodnotit výsledky jejich analýzy a navrhovat případná alternativní řešení jejich zpracování, či stanovovat limity výzkumu, dokáží kriticky posoudit návrh výzkumu z hlediska metodologické správnosti a proveditelnosti.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - porovnat základní typy výzkumných designů z hlediska jejich výhod, nevýhod a omezení; - zvolit a detailně rozpracovat vhodný metodologický design vzhledem k postulované výzkumné otázce; - kriticky zhodnotit metodologii jiných výzkumných projektů.
Osnova
  • Obsah seminářů: Shrnutí základních metodologických přístupů v psychologickém výzkumu: - experimentální design - kvazi-experiment - korelační studie - developmentální výzkum Individuální prezentace návrhů výzkumných projektů Skupinová diskuse projektů
Literatura
  • Goodwin, K. A., Goodwin, C. J. (2016). Research in Psychology: Methods and Design, 8th Edition. Hoboken, NJ: Wiley.
  • Cooper, H. (2018). Reporting Quantitative Research in Psychology: How to Meet APA Style Journal Article Reporting Standards, 2nd edition. Washington: APA.
  • APA handbook of research methods in psychology. Edited by Harris M. Cooper - Paul Marc Camic - Debra L. Long - A. T. Panter - Da. Washington, D.C.: American Psychological Association, 2012, xliv, 744. ISBN 9781433810046. info
  • FIELD, Andy P. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. 5th edition. Los Angeles: Sage, 2018, xxix, 1070. ISBN 9781526419521. info
  • Relevantní české i zahraniční elektronické zdroje a periodika, e-learningové materiály přednášejících v IS.
Výukové metody
Přednáška, diskuse, prezentace případových studií, řešení modelových situací.
Metody hodnocení
Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 80% aktivní účast studenta na seminářích a zpracování návrhu výzkumného designu disertační práce a vypracování dvou posudků – zpětných vazeb na projekty svých kolegů, zahrnující kritické zhodnocení výzkumné otázky a výzkumného designu. Pro úspěšné absolvování předmětu musí studenti aktivně přispívat v seminářích – prezentací svého projektu a diskusí projektů kolegů.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.