UZHIA03I Pedagogická praxe v rámci didaktiky dějepisu I

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/140/100. Souvislá praxe 140 hodin blokově ve škole; příprava studenta. 8 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
UZHIA01I Didaktika dějepisu I
UZHIA242I Didaktika dějepisu I; UZHIA242II Didaktika dějepisu II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je ověření teoretických znalostí a dovedností z oblasti didaktiky, psychologie a pedagogiky v praktické výuce.
Výstupy z učení
Seznámení se s prostředím školy a činnostmi, které souvisí s profesí učitele, student absolvuje náslechy/hospitace, pokud jde o výuku, důraz je kladen na výuku v tandemu a individualizovanou výuku (doučování), vlastní výuka má během průběžné praxe zpravidla podobu výběrové hodiny nebo výkladu odborného tématu při exkurzích, student během praxe získává také zpětnou vazbu od učitele.
Osnova
  • Didaktické dovednosti v praxi.
  • Povinnosti pedagoga a chod školy.
  • Specifický přístup ke studentům s poruchami učení.
Literatura
    povinná literatura
  • Rámcové vzdělávací programy MŠMT
  • STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
  • LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
  • JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
    doporučená literatura
  • STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
  • Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
  • ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998, 156 s. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
  • Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 155 s. ISBN 8021012250. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 111 s. ISBN 80-210-0210-731. info
  • ČAPEK, Vratislav. Didaktika dějepisu. 1. vyd. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 271 s. URL info
Výukové metody
Diskuse s vyučujícím o průběhu první fáze praxe na základě předložené závěrečné zprávy.
Metody hodnocení
Zápočet na základě zprávy o průběhu praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023.