psa_130 Integrativ Psychology

Faculty of Arts
Autumn 1998
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Josef Švancara, CSc. (lecturer)
PhDr. Dalibor Vobořil, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
PSA_SZ Bachelor Degree Examination
Absolvování souborné zkoušky
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Integrative Psychology Assessment: 1 essay, 1 integrative theoretical paper, 1 oral examination Course description: Higher order thinking, multicultural thinking; integration and differentiation in contemporary psychology; integrating, generalizing and applying topics and theories; contemporary paradigms in psychology
Syllabus (in Czech)
  • Tematické okruhy: 1. Pojetí systému. Pojem diferenciace a integrace. Integrativní pojmy v obecné psychologii, ve vývojové psychologii, v psychologii osobnosti, v sociální psychologii. Jednotlivé poznávací procesy, např. propojení vnímání z hlediska (a) obecně psychologického, (b) metodologického (c) vývojového (d) sociálně psychologického (e) psychopatologického (f) z hlediska možností aplikace v různých oblastech praxe. 2. Antropologické paradigma: člověk jako jednota. Potřeba integrace v období postmoderny. Současná řešení psychofyzického (resp. psychofyziologického) problému (Eccles, Popper a další autoři). Ekologické zaměření v psychologii. 3. Vědomí - nevědomí, vztah vědomí a jáství. 4. Taxonomie činností. 5. Uplatnění integrativního přístupu při rozpracování výzkumných témat: kategoriální, strukturní, vývojový přístup. Kognitivní scénář: výzkum deskriptivní, explorační, normativní, anticipační. (V semináři: zařadit témata empirických výzkumů do jednotlivých prototypů kognitivního scénáře. Generování hypotéz. Kritická úvaha o Popperově požadavku falzifikace.) 6. Mentální reprezentace v interfunkčních vazbách. 7. Integrativní přístupy ke zkoumání schopností. 8. Sekvenčně strukturní model emocí. Kontext poznávacích procesů a prožívání, prožívání a jednání. 9. Adaptace jako psychologická kategorie. Piagetovo pojetí ekvilibrace. 10. Integrační funkce světového názoru. 11. Psychologie souvislostí. Kritická analýza paradigmat v psychologii.
Assessment methods (in Czech)
Přednášky, semináře, čtení odborné literatury i zadaných prací, magnetofonové záznamy interdiciplinárních diskusí.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Seminář pouze pro řádné posluchače jednooborového studia; 1.ročník
The course is also listed under the following terms Spring 1999, Autumn 2000, Spring 2002.
  • Enrolment Statistics (Autumn 1998, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn1998/psa_130