C7650 Školní pokusy

Přírodovědecká fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/3. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Václav Kubát, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Aleš Mareček, CSc. (cvičící)
Garance
RNDr. Aleš Mareček, CSc.
Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Čt 17:00–19:50 C10/109
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen volit vhodné pokusy pro doplnění výuky obecné a anorganické chemie a zvládne správné didaktické postupy při jejich provádění.

Organická část kurzu procvičuje jednoduché pokusy z organické a bioorganické chemie využitelné pro vyučování chemii na středních školách. Při provádění pokusů je prohlubována vhodná metodika, respektive didaktická metoda a správná laboratorní praxe.
Výstupy z učení
Student po absolvování kurzu: má přehled o demonstračních experimentech z obecné, anorganické, organické chemie i biochemie, které jsou využitelné v podmínkách střední školy; dovede zvolit k tématu výuky vhodný experiment; umí experiment demonstrovat včetně výkladu, zná oborové i mezipředmětové souvislosti; dbá na bezpečnost práce při výuce chemie.
Osnova
  • Obecná chemie: 1. Reakční rychlost, katalýza, autokatalýza; 2. Elektrochemie; 3. Některé další pokusy využitelné při výuce obecné chemie;

    Anorganická chemie: 4. Alkal. kovy, kovy II. skupiny; 5. III. skupina; 6. IV. skupina; 7. V. skupina; 8. V. skupina; 9. VI. skupina; 10. VI. skupina; 11. VII. skupina; 12. Přechodné kovy; 13. Motivační pokusy

    Organická chemie a biochemie: 14. Uhlovodíky; 15. Alkoholy a fenoly; 16. Aldehydy a ketony; 17. Karboxylové kyseliny; 18. Přírodní látky
Literatura
  • ČTRNÁCTOVÁ, Hana. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Vyd. 1. Praha: Prospektrum, 2000, 295 s. ISBN 80-7175-071-9. info
  • SOLÁROVÁ, Marie. Chemické pokusy pro základní a střední školu. Brno: Paido, 1996, 95 s. ISBN 8085931257. info
  • BÁRTA, Milan. Jak (ne)vyhodit školu do povětří. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2004, 96 s. ISBN 80-86285-99-5. info
Výukové metody
Laboratorní cvičení, diskuse.
Metody hodnocení
Studenti jsou průběžně ústně zkoušeni z probírané tématiky. Ve vybraných cvičeních předvádějí pro celou skupinu pokus, který doprovázejí výkladem. Na závěr mají samostatný výstup. Kurz je zakončen zápočtem.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 1999, podzim 2010 - akreditace, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.