E0321 Sustainable Development - Global Challenges and Aspects

Přírodovědecká fakulta
jaro 2020
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Martin Scheringer, Dr. sc. nat.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Čt 13:00–14:50 D29/252-RCX1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studentům představit multirozměrnost problematiky vlivu lidské společnosti na životní prostředí a zároveň informovat o možnostech i limitech nápravných opatření. Analogicky multirozměrová bude i náplň výuky, která bude spočívat na představení a diskuzi nejen přírodovědných, ale i společenských, etických, filozofických, ekonomických, technických a právních souvislostí vztahu člověka k životnímu prostředí.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- obhájit význam a důležitost konceptu udržitelného rozvoje v současné společnosti;
- vysvětlit, jak souvisí vývoj environmentálních problémů se zdánlivě nesouvisejícími disciplínami jako je např. ekonomie, technologie, etika atd.;
- navrhovat možná řešení současných environmentálních problémů, a to od úrovně jedince po mezinárodně koordinované akce ;
- analyzovat výhody a nevýhody potenciálních řešení ;
- hodnotit současné přístupy řešení národních i mezinárodních environmentálních problémů, a to velmi kriticky ;
- interpretovat a diskutovat výsledky dosavadních úspěšných či neúspěšných řešení environmentálních problémů.
Osnova
  • 1) Život v Antropocénu. Meze planetárního systému I: Ztráta biodiverzity, globální změna klimatu a okyselování oceánů.
  • 2) Meze planetárního systému II: Úbytek stratosférického ozónu, globální cyklus dusíku a fosforu, spotřeba sladké vody, chemické znečištění a atmosférické aerosoly.
  • 3) Socio-demografické souvislosti vývoje společnosti – charakteristika růstu počtu obyvatel, demografická tranzice, nedostatek/nadbytek potravin, hladomory jako politický nástroj, nemoci, příjmová nerovnost.
  • 4) Historie konceptu udržitelného rozvoje jako reakce na problémy lidstva. Významné globální (Naše společná budoucnost, Deklarace z Ria de Janeira, Agenda 21), evropské (Evropa 2020) a národní dokumenty (Česká republika 2030) v oblasti udržitelného rozvoje, projekt OSN Cíle udržitelného rozvoje (2015-2030).
  • 5) Ekologické určení vztahu člověka k životnímu prostředí, kořeny a společenské projevy environmentální krize (migrace obyvatel, frustrace, násilí, atd.).
  • 6) Získávání energie – environmentální, ekonomické i sociální souvislosti různých typů energetiky. Neobnovitelné a obnovitelné zdroje energie.
  • 7) Získávání potravy – environmentální, ekonomické i sociální souvislosti industriálního (konvenčního), udržitelného a ekologického zemědělství.
  • 8) Environmentální etika – vztah člověka a životního prostředí z pohledu hodnot. Svět hodnot a svět faktů. Antropocentrické a biocentrické typy etiky. Etika úcty k životu (A. Schweizer), Etika Země (A. Leopold), Etika rozšířených práv (P. Singer, R. Nash), Hlubinná ekologie (A. Naess).
  • 9) Environmentální ekonomie jako nástroj dosažení prosperity společnosti v rámci environmentálních limitů. Problematika veřejných statků, oceňování životního prostředí, internalizace externalit.
  • 10) Princip předběžné opatrnosti – charakterizace jeho stěžejní role v udržitelném rozvoji, případové studie důsledků jeho ne/uplatnění či zneužití.
  • 11) Rozměry udržitelného rozvoje, Místní Agenda 21 (MA21) - teorie a praktické zkušenosti.
  • 12) Udržitelná výroba a spotřeba, limity technologických řešení jako upřednostňovaného nástroje pro dosažení udržitelného života.
  • 13) Hodnotová řešení environmentální krize - sociálně-psychologické souvislosti udržitelného rozvoje; životní způsoby - dobrovolná skromnost a výběrová náročnost; postmodernismus.
  • 14) Exkurze do "Eko-vesnice" Hostětín - termín bude upřesněn po domluvě se studenty.
Literatura
    doporučená literatura
  • BITTNER, Michal. Úvod do udržitelného rozvoje: souvislosti environmentálního pilíře. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 250 s. Edice RECETOX. ISBN 978-80-210-6622-9. info
    neurčeno
  • MOLDAN, Bedřich. Podmaněná planeta. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009, 419 s. ISBN 9788024615806. info
  • BINKA, Bohuslav. Environmentální etika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 157 s. ISBN 9788021045941. info
  • DIAMOND, Jared M. Kolaps : proč společnosti zanikají a přežívají. Translated by Zdeněk Urban. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 751 s. ISBN 9788020015891. info
  • HOMER-DIXON, Thomas F. The upside of down : catastrophe, creativity and the renewal of civilisation. London: Souvenir Press, 2007, ix, 429. ISBN 9780285637948. info
  • MEADOWS, Donella H. a Dennis L. MEADOWS. Limits to growth : the 30-year update. Edited by Jørgen Randers. London: Earthscan, 2005, xxii, 338. ISBN 1844071448. info
  • LIBROVÁ, Hana. Vlažní a váhaví (Kapitoly o ekologickém luxusu). 1. vyd. Brno: Doplněk, 2003, 320 s. Společensko-ekologická edice, svazek 8. ISBN 8072391496. info
  • FROMM, Erich. Mít, nebo být? Translated by Jan Lusk. Vydání tohoto překladu pr. Praha: Aurora, 2001, 242 stran. ISBN 8072990365. info
  • KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář : kapitoly z ekologické etiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 203 s. ISBN 80-85850-63-X. info
  • SCHWEITZER, Albert. Albert Schweitzer - zastánce kritického myšlení a úcty k životu. Edited by Otakar Antoň Funda - Petr Pokorný, Translated by Jaroslav Kohout. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 1989, 308 s. ISBN 8070210109. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek s použitím Powerpointových prezentací. Studenti jsou často během přednášky tázáni na jejich znalosti, názor, či vlastní zkušenosti a je dbán důraz především na porozumění souvislostí. Součástí výuky je také odborná exkurze do "eko-vesnice" Hostětín.
Metody hodnocení
Účast na přednáškách není povinná, nicméně je silně doporučovaná z důvodu logické návaznosti jednotlivých témat. Z tohoto důvodu je každá účast ohodnocena jedním bodem, kde tyto body pak slouží jako bonusové u závěrečné zkoušky. Závěrečná zkouška na konci semestru je písemnou formou, kde se jedná o kombinaci "multiple choice" testu a otázek s požadavkem písemné odpovědi. Tyto otázky prokáží, zda student problematice porozuměl a umí dané téma vysvětlit. Celkový počet je 100 bodů a pro úspěšné absolvování předmětu je nutné dosáhnout alespoň 50 bodů. Na žádost studenta je možné dodatečné ústní přezkoušení.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.