E3020 Soft-skills III - Vědecké myšlení

Přírodovědecká fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/1/0. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Peter Šebej, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Urík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Peter Šebej, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
E3020/01: Út 8:00–8:50 D29/252-RCX1, P. Šebej, J. Urík
E3020/02: St 8:00–8:50 D29/252-RCX1, P. Šebej, J. Urík
Předpoklady
Obecné znalosti a přehled na úrovni maturity. Předchozí absolvování kurzu E2020 nebo analogického může být výhodou. Obecný zájem o vědu je výhodou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat povědomí o konceptu a metodách vědecké práce. Kritické myšlení, schopnost postavit falzifikovatelnou hypotézu a způsob jejího ověření jsou široce diskutovány jako základ soudobé vědy. V technické rovině se budeme zabývat experimentem, výsledky, jejich analýzou a následném přetavení v souvislý odborný text.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- Orientovat se v soudobé vědě a její metodologii.
- Navhrnout jednoduchý experiment, který poskytne relevantní a reproducibilní výsledky.
- Poznat běžné logické chyby a předcházet jim.
- Jasně argumentovat v psané i mluvené formě.
Osnova
  • 1. Úvod – představení předmětu, syllabu a podmínek ukončení. Role univerzity ve vzdělávání a vědě.
  • 2. Co je a co není věda. Pozorování, experiment. Kumulativní a sebeopravný charakter.
  • 3. Vývoj kritického a vědeckého myšlení. Filosofické pozadí vědy.
  • 4. Kognitivní zkreslení, limity lidské psychiky. Váha faktů ve vědě a v běžném životě. Dunning-Krugerův efekt, syndrom podvodníka a další příklady kognitivního zkreslení.
  • 5. Stavba argumentu. Využití argumentů v komunikaci. Dialog, diskuse, debata, polemika, propaganda. Příklady logických a argumentačních pochybení (faulů).
  • 6. Analýza argumentační struktury pomocí argumentačních map.
  • 7. Moderovaná diskuse na dané téma.
  • 8. Vědecká práce – formulace hypotézy, verifikovatelnost, falzifikovatelnost. Základy vědecké metodologie. Pozorování vs. Experiment.
  • 9. Experiment a jeho plánování, příprava a provedení. Sběr dat, vliv na měření, zpracování dat. Kritické hodnocení dat, kvalita, chyby.
  • 10. Zápočtová soutěžní debata. Argumentační esej.
Literatura
    doporučená literatura
  • KUHN, Thomas S. The structure of scientific revolutions. Online. Edited by Ian Hacking. Fourth edition. Chicago: The University of Chicago Press, 2012. xlvi, 217. ISBN 9780226458113. [citováno 2024-04-23] info
  • POPPER, Karl R. Logika vědeckého bádání. Online. Translated by J. C. B. Mohr. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1997. 617 s. ISBN 8086005453. [citováno 2024-04-23] info
    neurčeno
  • SYNEK, Miloslav, Pavel MIKAN a Hana VÁVROVÁ. Jak psát bakalářské, diplomové, doktorské a jiné písemné práce. Online. 3., přeprac. vyd. Praha: Oeconomica, 2011. 61, [8]. ISBN 9788024518190. [citováno 2024-04-23] info
  • BRADBURY, Andrew. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. Online. 2. vyd. Brno: Computer Press, 2007. viii, 109. ISBN 9788025116227. [citováno 2024-04-23] info
  • KOHOUT, Jaroslav. Rétorika : umění mluvit a jednat s lidmi. Online. 4. dopl. vyd. Praha: Management Press, 2002. 169 s. ISBN 8072610724. [citováno 2024-04-23] info
  • POPPER, Karl R. The logic of scientific discovery. Online. London: Routledge, 2001. 479 s. ISBN 041507892X. [citováno 2024-04-23] info
  • The demon-haunted world : science as a candle in the dark. Online. Edited by Carl Sagan. New York: Ballantine Books, 1996. xv, 457. ISBN 0345409469. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
seminář a diskuse o probíraných tématech, přednáška, případně cvičení na počítačích,
Metody hodnocení
Zápočet je udělen za účast na moderované diskusi, samostatně napsanou argumentační esej na zadané téma nebo účast na soutěžné debatě, a docházku alespoň 75%. Hodnocení je uděleno v poslední hodině v semestru.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.