F8692 Didaktický seminář z fyziky 2

Přírodovědecká fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (cvičící)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (cvičící)
Mgr. Ing. Tomáš Papírník (cvičící)
RNDr. Jaroslav Veverka (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc.
Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Rozvrh
St 8:00–9:50 F3,03015
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Seminář je určen k organizovaným diskusím vybraných témat středoškolské fyziky. Jeho těžiště spočívá především v samostatné domácí přípravě studenta. Seminární vystoupení studentů obsahují výklad dané problematiky na středoškolské úrovni a má simulovat část gymnaziální hodiny fyziky věnované probírání nové látky. Po výstupu následuje diskuse, při níž vedoucí učitel i ostatní účastníci semináře hodnotí fyzikální a didaktickou úroveň výstupu.
Hlavním cílem kurzu je rozvíjení pedagogických schopností a dovedností studentů.
Osnova
  • 1. Optika (světlo; zákony šíření světla; odraz a lom na rozhraní dvou prostředí; optické soustavy, zobrazování; zobrazení čočkou a zrcadlem; vady zobrazovacích soustav; jednoduché optické přístroje; oko, vidění).
  • 2. Termika a molekulová fyzika (termodynamický a molekulárně-kinetický popis soustavy mnoha částic; termodynamická rovnováha - nultý zákon termodynamiky; vnitřní energie, práce a teplo - první zákon termodynamiky; děje v ideálním plynu; kruhové děje; druhý zákon termodynamiky).
  • 3. Struktura a vlastnosti látek (struktura a vlastnosti pevných látek; struktura a vlastnosti plynů a kapalin; povrchové napětí; tepelná kapacita látek; teplotní roztažnost pevných látek a kapalin).
  • 4. Fyzika mikrosvěta (základní kvantové jevy; fotoelektrický jev, Comptonův jev; dualismus vlna-částice a jeho fyzikální interpretace; vlnová funkce; elektronový obal atomu; Bohrův model atomu; Pauliho vylučovací princip; periodická tabulka; chemická vazba; atomové jádro; jaderné reakce).
  • 5. Astrofyzika (orientace na obloze; astronomické souřadnice; sluneční soustava - její minulost a budoucnost; základní hvězdné charakteristiky a jejich určování; vznik a vývoj hvězd; vývoj vesmíru a jeho současný stav).
Literatura
  • Středoškolské učebnice fyziky a další literatura dle doporučení učitele a výběru studenta. Grammar school texbooks of physics and further literature in accordance with the teacher`s recommendation and students` choice.
  • ARONS, A. B. Teaching introductory physics. New York: John Wiley & Sons. xiv, 153. ISBN 0471137073. 1996. info
Metody hodnocení
Výuka: seminář se studentskými výstupy a diskusí. Zápočet: stanovený počet úspěšných výstupů během semestru.
Informace učitele
Studenti si pro svoje seminární vystoupení vybírají z celkové osnovy předmětu celek, který považují za přiměřený pro jednu středoškolskou hodinu fyziky, vypracovávají na ni písemnou přípravu, kterou po svém výstupu odevzdávají. Podmínkou zápočtu je kromě předepsané účasti absolvování nejméně dvou úspěšných výstupů během semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.