XS140 Základy psychologie

Přírodovědecká fakulta
jaro 2017
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 20. 2. až Po 22. 5. Po 10:00–11:50 A,01026
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními poznatky a teoriemi z obecné psychologie, psychologie osobnosti, psychologie ontogenetické a sociální psychologie. Výběr učiva je orientován na pedagogickou praxi.
Osnova
  • 1. Psychologie, její vymezení, koncepce, metodologie a metody a vztah k dalším vědám. Chování a prožívání. Asocianismus. Fyziologie VNČ. Hlubinná psychologie. Behaviorismus. Gestaltpsychologie.
  • 2. Základní psychologické kategorie (psychika, vědomí, osobnost, kognice) a současný stav psychologických věd. Humanistická psychologie. Kognitivní psychologie.
  • 3. Osobnost jako východisko aplikace psychologie. Struktura a dynamika osobnosti. Vlastnosti osobnosti. Typologické koncepce.
  • 4. Schopnosti, inteligence, učení a paměť. Měření inteligence. Poruchy inteligence. Inteligence a kreativita. Emoce, motivace. Zájmy, hodnoty. Temperament, vůle, pozornost.
  • 5. Kognitivní procesy (percepce, představivost, fantazie, myšlení, řeč).
  • 6. Ontogeneze psychiky člověka, zákonitosti, periodizace vývoje, etapy. Teorie psychického vývoje.
  • 7. Charakteristika základních období lidského života I. (od prenatálního období do začátku adolescence).
  • 8. Charakteristika základních období lidského života II. (od adolescence do stáří).
  • 9. Zvláštnosti a kritické momenty jednotlivých vývojových období ve vztahu k výchově a vzdělávání.
  • 10. Setkání jedince s kulturou; problém determinace sociálního chování, předmět a objekt sociální psychologie; možnosti aplikace sociálně-psychologických poznatků.
  • 11. Socializace a humanizace; mechanizmy socializace; sociální učení. Edukace, vedení, péče, řízení, terapie – sociokulturní kontexty. Konstrukce sociálního světa a interpersonální poznávání ; Problém seberealizace v kontextu sociálního prostředí.
  • 12. Sociální chování. Interakce. Prosociální chování. Sociální rysy a dovednosti . Postoje.
  • 13. Psychologie skupinového života . Vlivy skupinového kontextu na výkon a dotváření sociálních rysů, vlastností a dovedností. Rizika skupinového života. Skupina (struktura a dynamika; možnosti diagnostiky vlastností skupiny a skupinového dění); skupina a tým.
Literatura
  • ŘÍČAN, Pavel. Psychologie : příručka pro studenty. 2. dopl. vyd. Praha: Portál. 294 s. ISBN 9788073674069. 2008. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum. 461 s. ISBN 9788024613185. 2007. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 356 stran. ISBN 9788024608419. 2004. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum. 353 s. ISBN 8071848034. 1999. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido. 268 s. ISBN 80-85931-48-6. 1998. info
Výukové metody
přednášky, diskuze
Metody hodnocení
Písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.