XS150 Pedagogická psychologie

Přírodovědecká fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Tereza Hrušková (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Erik Šejna (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 16:00–16:50 prace doma
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XS150/01: Út 17:00–17:50 prace doma
XS150/02: Út 18:00–18:50 prace doma
Předpoklady
Absolvování předmětu Základy psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 43 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/43, pouze zareg.: 0/43, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/43
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nabídnout studentům širokou škálu témat v oblasti pedagogické psychologie. Podpořit studenty, aby porozuměli psychologickým základům učení, výchovy a vyučování. Podpořit studenty, aby porozuměli zákonitostem učení v jednotlivých fázích vývoje člověka.
Výstupy z učení
Studenti porozumí hlavním pojmům vztažených k disciplíně pedagogická psychologie. Studenti porozumí psychologickým základům učení a naučí se využívat psychologických poznatků při vyučování žáků ve všech vývojových fázích. Studenti dokážou rozlišovat mezi individuálními zvláštnostmi žáků a využívat tuto dovednost v procesu výuky. Studenti se naučí využívat poradenské podpory ve školách.
Osnova
  • Témata pedagogické psychologie, hlavní cíle, úkoly, pojmy. Teorie a druhy učení, reflektivní učení. Motivace k učení. Styly učení a autoregulace. Současné trendy vyučování - psychologický pohled. Výchova, styly výchovy, odměny a tresty. Diagnostika v učitelství, školní poradenství a školní psychologie. Školní úspěšnost, osobnostní a intelektové faktory. Nadaný žák. Klima školní třídy, řízení třídy, subkultury v dospívání. Výběrově: Psychologické aspekty učitelství.
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
    neurčeno
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 9788073677251. info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vydání druhé. Praha: Portál, 2009, 636 stran. ISBN 9788073676384. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Školní psychologie v České republice po roce 1989. Československá psychologie. Praha, 2008, LII, č. 5, s. 480-492. ISSN 0009-062X. URL info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 1. vyd. Brno: Paido, 2005, 70 s. ISBN 80-7315-115-4. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
  • PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
Výukové metody
Online výuka 2020 - komentované ppt., texty, podpora v interaktivním IS-materiály nebo v ELF. Skupinový úkol. Průběžné online testy. Závěrečný test.
Metody hodnocení
písemný test (online)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010 - akreditace, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.