Z0150 Geografický didaktický seminář

Přírodovědecká fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Gabriela Petříková, Ph.D. (cvičící), RNDr. Vladimír Herber, CSc. (zástupce)
RNDr. Vladimír Herber, CSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Gabriela Petříková, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
Z0012 Vedení geografické výuky
Znalosti fyzické, humánní a regionální geografie, znalost místního regionu, geografické IT dovednosti, dovednosti vedení výuky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je připravit studenty učitelství na vedení výuky volitelné vzdělávací aktivity Seminář ze zeměpisu na gymnáziu a na vedení terénní geografické výuky na gymnáziu. Součástí výuky předmětu jsou i další témata a aktivity, nezbytné pro výbavu středoškolského učitele zeměpisu - zadání, vedení a hodnocení seminární práce žáků, místní region a jeho didaktický přínos ve výuce, význam a rozvoj mapových dovedností, práce s nadanými žáky prostřednictvím zeměpisných soutěží. Předmět je orientován prakticky, je postaven na aktivním zapojení studentů při tvorbě a hodnocení vhodných výukových materiálů a praktických úloh.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: •vybrat vhodná témata a sestavit tematický plán pro výuku volitelné vzdělávací aktivity Seminář ze zeměpisu na gymnáziu •sestavit vzorový výukový materiál a naplánovat praktické aktivity zaměřené na činnosti žáka pro výuku vybraného tématu pro předmět Seminář ze zeměpisu •používat různé metody při výuce témat komplexního charakteru •vybrat vhodná témata pro samostatné bádání žáků •zadat, vést a hodnotit seminární práci ze zeměpisu na gymnáziu •vymezit místní region pro účely zeměpisné výuky a vybrat nosná témata pro výuku •vybrat vhodné metody pro výuku místního regionu •zvolit vhodné území a odpovídající obsah a formu terénní výuky •vytvořit vhodné praktické i problémově orientované úlohy a sestavit plán terénní zeměpisné výuky ve vybraném území pro jednotlivé ročníky vyššího gymnázia •vybrat různé mapové zdroje a atlasy vhodné pro zeměpisnou výuku na gymnáziu •zvolit vhodné, kognitivně náročnější aktivity pro práci s mapou a atlasy pro rozvoj mapových dovedností a geografického myšlení •vytvořit pestré úlohy pro nadané žáky s ohledem na charakter, organizaci a zaměření soutěže Zeměpisná olympiáda •zorganizovat, zadat a vyhodnotit školní kolo Zeměpisné olympiády
Osnova
  • 1.Úvod do předmětu Geografický didaktický seminář 2.Seminář jako volitelný předmět na gymnáziu – význam, témata, tematický plán 3.Seminář jako volitelný předmět na gymnáziu – učivo, aktivity 4.Seminář jako volitelný předmět na gymnáziu – plán učiva, aktivity, hodnocení 5.Seminární práce ze zeměpisu na gymnáziu 6.Místní region ve výuce zeměpisu na gymnáziu 7.Terénní výuka ze zeměpisu – přínos, organizace, formy, fáze 8.Terénní výuka ze zeměpisu – typy úloh, metody 9.Terénní výuka ze zeměpisu – témata, aktivity, návrhy 10.Využití map a atlasů ve výuce zeměpisu – mapy, mapové dovednosti 11.Využití map a atlasů ve výuce zeměpisu – práce s atlasy, úkoly 12.Práce s nadanými žáky – Zeměpisná olympiáda – organizace, struktura soutěže, témata 13.Práce s nadanými žáky – Zeměpisná olympiáda – úkoly pro školní kolo
Literatura
    doporučená literatura
  • MARADA, M. (2006): Jak na výuku zeměpisu v terénu? Geografické rozhledy, 15, č. 3, s. 2–5. https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/clanek/985/pdf
  • HANUS Martin a kol. Práce s mapou ve výuce - certifikovaná metodika. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. 2020. ISBN 9788076670143
  • MARADA, M., FENKLOVÁ, E. (2013): Výuka v krajině jako účinná forma učení. Geografické rozhledy, 22, č. 3, s. 12–14. https://www.geografickerozhledy.cz/archiv/clanek/376/pdf
  • Česko : školní atlas pro základní školy a víceletá gymnázia. 5. vydání. Praha: Kartografie Praha, 2020, 1 atlas. ISBN 9788073935108. info
  • BIČÍK, Ivan, Jiří ANDĚL a Tomáš MATĚJČEK. Makroregiony světa : regionální geografie pro gymnázia. 2., přepracované vydání. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o., 2019, 167 stran. ISBN 9788087476024. info
  • Školní atlas světa. Edited by Eva Klímová - Ivan Bičík - Milan Holeček - Vít Štěpánek - Ví. 5. vydání. Praha: Kartografie Praha, a. s., 2019, 1 atlas. ISBN 9788073934866. info
  • BAAR, Vladimír a Barbara BAAROVÁ. Hospodářský zeměpis : regionální aspekty světového hospodářství : učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy. 3., přepracované vydání. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o., 2018, 159 stran. ISBN 9788086034997. info
  • BIČÍK, Ivan. Hospodářský zeměpis : globální geografické aspekty světového hospodářství : učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy. 3., upravené vydání. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o., 2017, 117 stran. ISBN 9788087476000. info
  • KASTNER, Jiří, Zdeněk ČERMÁK, Milan HOLEČEK, Vít JANČÁK, Ludvík KOPAČKA, Hana KÜHNLOVÁ, Daniel ŘEHÁK a Jiří TOMEŠ. Geografie 4 : geografie České republiky : pro střední školy. 3., přepracované vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2016, 104 stran. ISBN 9788072355716. info
  • WARREN, Steph. Geographical skills and fieldwork : AQA GCSE (9-1) geography. First published. London: Hodder Education, an Hachette UK Company, 2016, iv, 108. ISBN 9781471865909. info
  • BIČÍK, Ivan, Bohumír JANSKÝ, Richard ČAPEK, Zdeněk ČERMÁK, Milan HOLEČEK, Jiří KASTNER, Libor KRAJÍČEK, Radim PERLÍN a Václav PŘIBYL. Příroda a lidé Země : učebnice zeměpisu pro střední školy. 3., upravené vydání. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti s.r.o., 2015, 135 stran. ISBN 9788086034928. info
  • MATUŠKOVÁ, Alena, Marie NOVOTNÁ, Jan KOPP, Jaroslav DOKOUPIL a Magdalena ROUSOVÁ. Geografie 2 : socioekonomická část : pro střední školy. 2., přepracované vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2014, 103 stran. ISBN 9788072355457. info
  • DEMEK, Jaromír. Geografie 3 : regionální geografie světa pro střední školy. 2., přeprac. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2013, 159 s. ISBN 9788072355266. info
  • DEMEK, Jaromír, Vít VOŽENÍLEK a Miroslav VYSOUDIL. Geografie 1 pro střední školy. 2., přepracované vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2012, 111 stran. ISBN 9788072355198. info
  • BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia : RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. ISBN 9788087000113. info
  • LENON, Barnaby J. Fieldwork techniques and projects in geography. Edited by Paul G. Cleves. 2nd ed. London: Collins Educational, 2001, 173 s. ISBN 0007114427. info
Výukové metody
Prezentace a obhajoba, frontální výuka, skupinová a kooperativní výuka, samostatná práce, brainstorming, práce s textem a obrazem, kritické myšlení.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení: Splnění dílčích úkolů, aktivní účast ve výuce.
Informace učitele
Tento předmět procházel v období 01/2020-09/2021 obsahovou inovací v rámci OPVVV-projektu "ZIP MUNI" (spolufinancováno z ESF a SR ČR) a od podzimního semestru 2021 je výuka studentů realizována na základě finálně zinovovaných podkladů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, jaro 2000, podzim 2010 - akreditace, jaro 2001, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.