XS060 Obecná a alternativní didaktika

Přírodovědecká fakulta
jaro 2008 - akreditace
Rozsah
1/1. 1 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Gabriela Ducháčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 31 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe. Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací.
Osnova
  • Didaktika: vymezení, předmět, struktura, obecná a školní, předmětové, různá pojetí; Kurikulum: vymezení, druhy kurikula, kurikulární reforma, Základní kurikulární dokumenty, zejména standardy a vzdělávací programy;Výukové metody: Hromadná výuka; výklad, vysvětlení, přednáška, popis;Didaktické cíle: klasifikace, formulace, práce s cíli ve výuce, kompetence podle RVP; Výukové metody: Rozvoj komunikačních dovedností; dialog, kladení otázek, diskuse;Teorie vzdělávání;Učivo: struktura, analýza učiva, učební úlohy; Výukové metody: Aktivizace ve výuce; didaktické hry, simulace, zážitkové a sebepoznávací aktivity; Didaktické principy/zásady,struktura učiva, učebnice, Učební pomůcky a moderní média; Výukové metody: Samostatná práce; projekty, kompozice, samostudium, domácí úkoly;Fáze výuky, vyučovací hodina;Učitel a žák jako činitelé výuky, Komunikace ve vyučování;Výukové metody: Kooperativní dovednosti; skupinová práce, skupinové projekty, laboratorní a jiné (pracovní, výtvarné…) činnosti;Příprava na výuku, Analýza vyučovací hodiny, interpretace a hodnocení, závěry a opatření; Výukové metody: Rozvoj myšlení; semináře, problémové úlohy, metody objevování a řízeného objevování;Didaktické prostředky: tradiční a moderní; Vedení a řízení třídy; klima ve třídě, rušivé chování ve vyučování a jeho řešení; Výukové metody: Získávání dovedností a zkušeností; návštěvy, exkurze, laboratorní práce, pracovní činnosti;Výukové metody: Názorná výuka; demonstrace, projekce, mentální mapy, pozorování;Metody a formy výuky: základní klasifikace, charakteristiky jednotlivých metod;Hodnocení, klasifikace a zkoušení žáků, reflexe a evaluace práce učitele; Výukové metody: Rozvoj tvořivosti; problémové úlohy, grafické a výtvarné činnosti; Výukové metody: Individualizovaná výuka, diferenciace učebních úloh do několika úrovní náročnosti a podle specifických potřeb jedince.
Literatura
  • www.rvp.cz
  • www.skolaonline.cz
  • http://www.modernivyucovani.cz/
  • www.ceskaskola.cz
  • www.ceskaskola.cz
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 95 s. ISBN 8021027983. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování :osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Oldřich ŠIMONÍK a Hana FILOVÁ. Praktikum didaktických dovedností. 1. vyd. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996, 90 s. Učební texty 1. ISBN 80-210-1365-6. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAŇÁK, Josef. Profesionální praktika z pedagogiky. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 131 s. ISBN 8021004711. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 111 s. ISBN 8021002107. info
Metody hodnocení
Zkouška probíhá písemnou formou. Pokud studenti zvolí prezenční variantu výuky, musí se zúčastnit minimálně 50 % přednášek a zpracovat skupinovou práci. Při distanční variantě výuky nebo nespnění skupinové práce vypracuje student náhradní seminární práci, kterou předem projedná s vyučujícím a odevzdá ji nejpozději týden před písemnou zkouškou. Všechny části vyučující ohodnotí body, celkem mohou získat maximálně 13 bodů. Do 14. 5. je možné vypracovat bonusové úkoly a získat za ně body. Skupinová práce: ve skupině po 10 lidech studenti vypracují téma (bližší info- organizační materiály ve studijních materiálech předmětu v ISu)a prezentujte ho před studenty (na cca 45 min.). Součástí prezentace bude teoretická i praktická část (ukázka výuky na tématu pro SŠ) a zpracování tématu písemně (odavzdávárna v ISu). Témata pro bonusové úkoly najdete v ISu (organizační materiály ve studijních materiálech předmětu) Podrobnější informace o požadavcích k ukončení výuky je možné nalézt v ISu- studijní materiály předmětu- organizační materiály.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.