XS043 Psychologie vyučování a výchovy

Přírodovědecká fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:50 G2,02003
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních poznatků o psychologické problematice výchovy a vyučování, které by přispěly k osvojování dovedností pedagogické práce. Poznatkový systém je koncipován tak, aby navazoval a využíval poznatků z předchozích psychologických disciplín.
Osnova
  • 1. Psychologické koncepce osobnosti 2. Psychodidaktika: učení a vyučování 3. Kognitivní vývoj a pedagogický proces 4. Dimenze inteligence a kreativita 5. Styly činností a učení 6. Vyučovací a učební strategie 7. Rozvoj sociálních dovedností v interakčním učení 8. Regulace a autoregulace učení 9. Kultivace sebepojetí žáka 10. Patopsychologiké otázky pedagogické psychologie 11. Morální a hodnotový vývoj dítěte a jeho koncepce 12. Mimoškolní faktory výchovy 13. Intervence v pedagogické psychologii.
Literatura
  • MAREŠ, J. Styly učení u žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-063-4.
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
  • KULIČ, V. Psychologie řízeného učení. Praha: Akademie, 1992.
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : UK, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
Metody hodnocení
přednáčky, písemné testy
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, podzim 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011.