Bi8930 Pedologie

Přírodovědecká fakulta
podzim 2003
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Zdeněk Máčka, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Petr Kubíček, CSc.
Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
Předpoklady
! B8930 Pedologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je postupně objasnit pojmy půda a pedosféra a začlenit pedogeografii do systému přírodních věd. Probírány jsou jednotlivé stavební složky půdní hmoty a jejich ekologicky významné vlastnosti. Zvláštní zřetel je kladen na vysvětlení půdotvorných procesů a charakteristiku jejich produktů - genetických horizontů, půdního profilu a půdních typů. Předmět dále seznamuje s nedůležitějšími půdními klasifikacemi domácími i světovými, teritoriální diferenciací pedosféry a otázkami souvisejícími s postavením půdy v ekosystému krajiny.
Osnova
  • 1. Předmět, úkoly a dějiny pedologie a pedogeografie: předmět pedologie a pedogeografie, postavení pedologie a pedogeografie v systému věd, dějiny pedologie, pedologické školy, definice půdy. 2. Zvětrávání: složení hornin zemského povrchu, chemické zvětrávání, mechanické zvětrávání. 3. Složení půdy: půda jako disperzní systém, anorganický podíl půd, organický podíl půd, půdní voda a půdní vzduch. 4. Vlastnosti půd: textura, struktura, sorpční vlastnosti, chemická reakce. 5. Vznik a tvorba půd (pedogeneze): půdotvorné faktory a podmínky, půdotvorné procesy, půdní profil, diagnostické horizonty. 6. Systém třídění půd (půdní klasifikace): klasifikace půd světa dle FAO, klasifikace půd ČR dle Šályho. 7. Prostorová diferenciace pedosféry: geografická zonálnost půd, šířková pásmovitost půd, výšková stupňovitost půd, struktura půdního pokryvu. 8. Půdy a životní prostředí: půda jako prostředí růstu rostlin, okyselování půd, těžké kovy a radionuklidy v půdách, vliv klimatických změn na půdy, dusíkaté látky v půdě, pesticidy, sucho. 9. Degradace půd a jejich ochrana: příčiny degradace půd, eroze půd, půdní podmínky a pěstování rostlin, zachování půdní úrodnosti, biozemědělství.
Literatura
  • TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 2. vyd. Praha: Český geologický ústav, 2000, 67 s. ISBN 80-7075-403-6. info
  • WILD, Alan. Soils and the Environment. 1. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 1993, 287 s. ISBN 0-521-43859-4. info
  • SMOLÍKOVÁ, Libuše. Pedologie. Vyd. 2., (1. v SPN). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 294 s. info
  • SMOLÍKOVÁ, Libuše. Pedologie. Vyd. 2., (1. v SPN). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 129 s. info
  • Fyzická geografie. II. Edited by Stanislav Horník. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 319 s. info
  • HYNEK, Alois. Pedogeografie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 320 s. URL info
Informace učitele
Podmínkou udělení zápočtu a přístupu ke zkoušce je odevzdání všech písemných cvičení a absolvování exkurzí na tři brněnské pedologické lokality.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Přednášku i cvičení studenti absolvují společně se studenty Geografie v rámci předmětu Biogeografie a pedogeografie - část Pedogeografie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, podzim 2002, podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012 - akreditace.