XS041 Pedagogicko-psychologická diagnostika

Přírodovědecká fakulta
podzim 2011 - akreditace

Údaje z období podzim 2011 - akreditace se nezveřejňují

Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy. >
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen
- porozumět základním přístupům, postupům a metodám diagnostiky člověka na úrovni běžného pozorovatele, pedagoga a psychologa a vysvětlit modely determinant školního výkonu a pracovního výkonu
- na základě nabytých znalostí rozvíjet své profesionální diagnostické dovednosti v roli učitele.
Student po úspěšném ukončení předmětu - získá jistotu v odpovědích na etické otázky, - získá poznatky o významném přínosu moravských a českých psychologů k rozvoji této vědní disciplíny, - bude otevřen novým myšlenkám v této disciplíně a bude v něm probuzena touha po celoživotním vzdělávání, - na studium předmětu bude vzpomínat rád a často a bude je doporučovat svým známým.
Student po neúspěšném absolvování předmětu, - bude schopen realistického pohledu na své předpoklady ke studiu, - bude schopen racionální úvahy v otázce smysluplnosti opakování předmětu, - bude schopen studia zanechat bez ztráty sebeúcty.
Osnova
  • 1. Obecné otázky pedagogické a psychologické diagnostiky.
  • Pojmy „Pedagogická diagnostika“, „Psychologická diagnostika“ „Speciálně-pedagogická“ dia-gnostika.
  • Základní typy psychologických diagnostických přístupů. Psychometrický vs. „klinický“ přístup. Normalita jako diagnostický problém. Experimentálně psychologický, "klinický", anamnesticko-explorační přístup jako základní v diagnostice dětí a dospívajících. Články, kroky, sekvence psychodiagnostického procesu. Osobnostní a organizační předpoklady „klinického“ přístupu. Testová a netestová diagnostika (vycházející např. z koncepce „hlubinné“, individuální, analytické psychologie). Testová diagnostika a tzv. „velká“ diagnostika. Jaké otázky klade pedagog psychologovi, jak čte zprávu z psychologického vyšetření.
  • Předpoklady psychologické predikce školního a pracovního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely. Modely determinant školního výkonu a pracovního výkonu. Implikace pro doporučení, organizační rozhodnutí, obecné a specifikované doporučení k práci pedagoga, psychokorektivní a psychoterapeutické „zacházení“ s jednotlivcem. Klasický“ přístup v psychodiagnostice vs. „systémový“.
  • 2. Diagnostika jedince z pozice pedagoga a psychologa.
  • Zdroje informací a metody získání dat: Anamnéza rodinná, osobní, zdravotní, školní. Anamnéza při vyšetření dítěte a dospívajícího s výukovými a výchovnými obtížemi, při vyšetření pro výběr a volbu povolání, při posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky.Pozorování - pojem, průběh, sledované jevy. Registrace. "Rozhovorový list". Chování dětí v pracovně psychologa, v domácím prostředí a ve školní třídě ve vztahu k jednotlivým diagnostickým kategoriím. Diagnostický rozhovor (interview)- význam,cíle, příprava, průběh. Explorace.Dotazníky. Psychologické testy. Zprávy o sobě. Zprávy od třetích osob např. Školní dotazník (různé varianty), Dotazník Školní zralosti. Psychofyziologické metody.Biochemické metody.Zobrazovací metody. Analýza textů. „Ne-reaktivní“ postupy: Lost-letter technika, Bogus-pipeline technika, využití fyzikálních stop (v práci pedagoga a psychologa), využití anamnestických a archívních dat, „jednoduché“ pozorování, psychologická analýza materiálů a činnosti na internetu (osobní webové stránky, chatování, log-file analýza ke zjištění „pohybů“ v síti, psychologická analýza využívání internetu). Diagnostické metody s využitím internetu a PC. Sociometrie.
  • Modely a metody užívané psychologem při „standardních“ vyšetřeních jedince navštěvujícího základní a střední školu: Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky. Posuzování vzdělavatel- nosti, zejména žáků s výukovými problémy. Posuzování vychovatelnosti, zejména žáků kázeňsky nepřizpůsobivých. Posuzování adaptačních obtíží žáků a studentů a diagnostika při psychologické péči o zvládání vývojových úkolů. Vyšetření pro výběr a volbu povolání. Psychologická diagnostika jedinců potenciálně mimořádně nadaných.
  • Diagnostika jednotlivých funkcí , znaků a konstruktů
  • A) diagnostika v pozici učitele-pedagoga B) psychologická diagnostika
  • Diagnostika inteligence. Diagnostika laterality. Diagnostika pozornosti. Diagnostika motivace. Diagnostika řeči.Diagnostika prožívání zdraví. Diagnostika motorických schopností. Diagnostika rodiny a školní třídy. Vývojová a raná diagnostika.
  • Pedagogická diagnostika školních výkonů a dosažených výsledků ve vzdělávání.
  • Forenzní diagnostika: Svěření dítěte do péče po rozvodu rodičů, dítě jako oběť, pachatel a svědek trestného činu. Spolehlivost výpovědi.
  • 3. Teorie psychologického a pedagogického testování, základy psychometriky.
  • Metody analýzy položek a testů: Item-response teorie.Analýza latentních rysů. Klasická teorie testů. Faktorová analýza. Analýza profilu. Multitrait-Multimethod analýza. Latent-State-Trait teorie.
  • Pojmy test, položka, objektivita, reliabilita, validita. Konstrukce testu s položkami mnohonásobné volby.
Literatura
    doporučená literatura
  • DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Metody poznávání osobnosti a duševního zdraví žáka. První vydání. Brno: Masarykova univerzita.Pedagogická fakulta., 2006, 96 s. Pedagogická fakulta. ISBN 80-210-3932-9. info
  • ŘEHULKOVÁ, Oliva a Evžen ŘEHULKA. The structure of quality of life in relation to teachers work load. In School and Health 21. první. Brno: Paido, Vydavatelství Mu, 2007, s. 337-341, 4 s. ISBN 978-80-7315-138-6. info
Výukové metody
přednášky, diskuse, samostatné studium
Metody hodnocení
ukončeno kolokviální rozpravou
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010 - akreditace, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010.