MVV64K Právní argumentace v aplikaci na zpracování případu

Právnická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/1. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lucie Atkinsová, LL.M. (přednášející), Mgr. Jan Neckář, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Slavomír Halla, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Jan Neckář, Ph.D.
Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Gabriela Medková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MVV64K/01: Čt 14. 10. 15:05–16:35 S71, Čt 4. 11. 15:05–16:35 S71, Pá 5. 11. 11:10–12:40 025, Čt 25. 11. 15:05–16:35 S71, Pá 26. 11. 11:10–12:40 025, Čt 16. 12. 15:05–16:35 S71, L. Atkinsová
Předpoklady
MP410Zk Občanské právo III
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybudovat popřípadě prohloubit u studentů právní dovednosti spojené se zpracováním případu. Za stěžejní dovednosti jsou v tomto ohledu považovány dovednosti spojené s právní interpretací a argumentací. Mezi kritické dovednosti, na které se předmět zaměří, patří: • výběr právně relevantních faktů a jejich formulace odpovídající tomu, jak na ně pohlíží zákon resp. právo: • zhodnocení pozitivně-právní situace a následné zformulování popisu skutkové podstaty: • rozlišení případů na jednoduché a složité a dopad tohoto rozlišení do výběru argumentů resp. seznámení se s typologií argumentů: • stanovení právní relevance pramenů a základy metodologie práce s judikaturou: • vypracování jednotlivých argumentů s důrazem na jejich strukturu, výběr a hierarchii ve vztahu k jejich prezentaci: • rozlišení objektivní analýzy a persuasivní argumentace resp. výběr stylu odpovídajícího zadané roli (advokát, popř. soudce): • exkurze do oblasti dynamiky případu spočívající zejména ve výběru určité strategie a dopadu této strategie na vývoj dynamiky a výběr výsledného řešení případu; • prezentace vybraného řešení případu a kritika (mezi studenty coby akademickými kolegy) výběru řešení případu i jednotlivých argumentů. Pro účely uchopení předmětu coby předmětu dovednostního bude použito jednoho či více souvisejících problémů z některé oblasti občanského práva (nejspíš z oblasti rodinného práva). Avšak nebude se jednat o jednoduchý případ, ale o případ, který bude mít ústavní, resp. lidskoprávní dimenzi. Práce studentů bude prací na konkrétním případě nebo několika variantách případu. Jednotlivé vstupy studentů ponesou formu nebo se budou blížit formě autentické práce advokáta popřípadě soudce při zpracování případu. Jelikož se jedná o předmět dovednostní, nebude se v rámci předmětu vyučovat teoretický základ zaměřený na uspokojivé celkové uchopení jednotlivé dovednosti, například metodologie práce s judikaturou. Teoretický základ se většinou omezí pouze na zkrácené a dílčí pochopení té které problematiky.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu + základní terminologie; Role soudu a role advokáta při zjišťování a popisu skutkového stavu; Seznámení se s případovou studii + rozdělení do pracovních skupin 2. Základní zásady práce s právními principy a se základními právy a svobodami při poměřování základních práv a svobod popř. ústavních principů; Zásady práce s judikaturou Evropského soudu pro lidská práva (princip proporcionality a jeho aplikace ESLP); Rozbor případové studie – část první (do předběžného opatření); Podmínky odnětí dítěte z rodiny a náhradní rodinná péče 3. Rozbor případové studie – část druhá (od předběžného opatření); Jiná tzv. “měkčí” výchovná opatření; Omezení a zbavení rodičovské zodpovědnosti 4. Role soudu a role advokáta při důkazním řízení; Zásady práce s judikaturou Ústavního soudu; Ústavněpravně relevantní vady důkazního řízení + fenomén svévole; Případová studie – hodnoceni procesního postupu jako celku 5. Práva a rodičů po nařízení ústavní výchovy; Případová studie – strategie přístupu k případu – možnost “rychlejších” opatření vedoucích k částečné nápravě versus hledání spravedlnosti 6. Prezentace řešení strategicky “rychlejších” řešení jakož i hledáni spravedlnosti a nápravy porušení práv v případe se vyskytujících + kritika prezentace za strany ostatních studentu coby příslušníků akademické obce a právnické profese
Literatura
    doporučená literatura
  • MELZER, Filip. Metodologie nalézání práva : úvod do právní argumentace. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2010, xviii, 276. ISBN 9788074001499. info
  • HANUŠ, Libor. Právní argumentace nebo svévole. Úvahy o právu, spravedlnosti a etice. 1. vyd. Praha: C.H.Beck, 2008, 222 s. Beckova edice Právní instituty. ISBN 978-80-7400-035-5. info
  • KÜHN, Zdeněk, Michal BOBEK, Radim POLČÁK a A KOL. Judikatura a právní argumentace. Vyd. 1. Praha: AUDITORIUM, 2006, 234 s. ISBN 80-903786-0-9. info
  • KÜHN, Zdeněk. Aplikace práva ve složitých případech : k úloze právních principů v judikatuře. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2002, 419 s. ISBN 8024604833. info
Výukové metody
Jelikož se nejedná o předmět znalostní, ale dovednostní, výukové metody budou převážně metody interaktivní kladoucí důraz na zapojení studentů do výuky. Očekává se, že studenti budou na seminářích maximálně aktivní a že jejich vstupy se neomezí na vypracovaná zadání, ale že budou aktivními přispěvateli a tvůrci diskuse. Výuka bude mít formu spolupráce, resp. společného hledání odpovědi nikoliv na specifické právní situace popsané v zákoně, ale na širší smysl a účel zákonné úpravy. Dále na rozpoznání a kritiku společenských postojů k zákonné úpravě a nejspíš i na širší sociální a morální rozměry diskutovaných problémů.
Metody hodnocení
Docházka na seminářích je povinná a absence nebudou, s výjimkou zdravotních důvodů, omluveny. Hodnocení bude opřeno jednak o zpracované zadání požadovaných pro jednotlivé semináře a jednak o závěrečnou práci. Závěrečná práce bude mít formu písemného dokumentu s omezeným počtem slov.
Informace učitele
Předmět bude organizován formou blokové výuky. Vzhledem k tomu, že vyučující dojíždí z ciziny, bude 6 dvouhodinových seminářů zhuštěno do tří, maximálně čtyř setkání s vyučujícím, t.j. bloků. Není však vyloučena ta možnost, že semináře budou v některém bloku časově odděleny (například večerní seminář a navazující ranní seminář). Zadání k jednotlivým seminářům budou zapsaným studentům zaslána před uskutečněním daného bloku spolu s požadovaným zadáním a lhůtou k vyhotovení zadání. Komunikace s vyučujícím mezi jednotlivými semináři bude probíhat převážně elektronickou poštou. Spíše výjimečně a vždy na základě předchozí domluvy se lze s vyučujícím spojit pomocí Skype.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/law/podzim2010/MVV64K