A2BP_FF1A Fonetika a fonologie A

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Irena Headlandová Kalischová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
A2BP_FF1A/01: Čt 9:20–11:00 učebna 64, I. Headlandová Kalischová
A2BP_FF1A/02: Čt 7:30–9:10 učebna 64, I. Headlandová Kalischová
Předpoklady
None except for enthusiasm.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the course is to raise the student's awareness of problems a Czech student (and future teacher) of English can have in the area of individual sounds.Potential problems are identified and intesively dealt with in the form of school and home drills based on printed worksheets. An integral part of the course is individual home practice and individual work with the student during specialised consultations.
The notion of phoneme is introduced and the phonetic alphabet presented and further practised in phonemic transcriptions which are checked and commented on thoroughly at the beginning of each lesson with special regard to the acoustic differences of sounds existing in both languages.
Osnova
  • The following areas will be covered: - Introduction, phonetic alphabet. - Sound schwa. - English "open e" in contrast with the English "close e" and with the Czech "e". - English vowels "i" x "i:" and "u" x "u:". - English vowels in words like "cup" x "card", "hot" x "hall". - English diphthongs in words like "go", "here", "there". - Pronunciation of endings (past tense, plural),voiced consonants at the end of words. - English voiced and voiceless "th" - English velar "n" (ng); "v" x "w"; "r". - English "h", aspiration, dark "l" x clear "l".
Literatura
    doporučená literatura
  • BAKER, Ann. Ship or sheep? : an intermediate pronunciation course. Illustrated by Leslie Marshall. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1981, v, 168. ISBN 052128354X. info
  • O'CONNOR,J.D. Sounds English.Longman,1991.ISBN 0-582-01439-5
  • ROACH,P.English Phonetics and Phonology.Cambridge:Cambridge university Press,2000.ISBN 0-521-78613-14
  • Internet course containing the audio versions of the worksheets
    neurčeno
  • Unpublished set of handouts. HEADLANDOVÁ KALISCHOVÁ, I.
Výukové metody
class practice, drills, listening practice, home study
Metody hodnocení
Credit requirements:
active participation in class (together with consistent home practice)
contribution to 1 on-line forum
3 progress tests
recording graded S (satisfactory) or I (in need of improvement)
pass in a credit test (passmark 70%)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
The students are more than welcome to come for individual consultations in case of ANY difficulties concerning the content of the course.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018.