A2BP_SFFB Seminář z fonetiky a fonologie B

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaroslav Ondráček, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
A2BP_SFFB/01: Čt 7:30–9:10 učebna 63, J. Ondráček
Předpoklady
A2BP_FF1A Fonetika a fonologie A
Očekává se, že studenti mají dobrý přehled o hláskovém systému AJ a sami jsou dobrými modely výslovnosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se zabývá anglickým fonologickým systém v suprasegmentální rovině, tzn. středem zájmu jsou jednotlivé aspekty souvislé řeči - vázání, přízvuk, rytmus a intonace.
Osnova
  • 1.Reduction,weak syllables and weak forms
  • 2.English rhythm
  • 3.Word stress in English - basic rules
  • 4.Contrastive stress
  • 5.The role of pauses in connected speech - thought groups
  • 6.Aspects of connected speech - linking
  • 7.Aspects of connected speech - assimilation and elision
  • 8.Given and new information and sentence stress
  • 9.Basic intonation patterns in English
  • 10.Reading texts,mainly conversational transcripts
  • 11.Analysis of mid-term recording
Literatura
  • BAKER, Ann. Ship or sheep? : an intermediate pronunciation course. Illustrated by Leslie Marshall. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press. v, 168. ISBN 052128354X. 1981. info
  • O'Connor,J.D. Sounds English.Longman,1991.ISBN 0-582-01439-5
  • ROACH,P.English Phonetics and Phonology.Cambridge:Cambridge University Press,2000.ISBN 0-521-78613-4
  • Headlandová Kalischová, I. Sada pracovních listů. Nepublikováno
Výukové metody
Methods: class discussions, individual projects, drills, homework.
Metody hodnocení
Requirements: The course finishes with a credit.
The students are expected to participate actively in the lessons, do the required home assignments, keep their Progress Sheets on a weekly basis and provide a mid-term recording of a given text.
If this recording does not meet the required standard and is graded "Unsatisfactory", the student will have to submit another one at the end of term.
When the recording (recordings) are graded "Satisfactory" or "In need of improvement", the student will obtain the credit.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
The students are expected to participate actively in the lessons, do the required home assignments, keep their Progress Sheets on a weekly basis and provide a mid-term recording of a given text. If this recording does not meet the required standard and is graded "Unsatisfactory", the student will have to submit another one at the end of term. When the recording (recordings) are graded "Satisfactory" or "In need of improvement", the student will obtain the credit.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.