A2MP_SAML Současná americká literatura

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Irena Přibylová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
A2MP_SAML/01: Čt 13:00–14:40 učebna 67, I. Přibylová
Předpoklady
Courses in American history and culture, courses in early and modern American literature.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course focuses on contemporary American literature, especially fiction, and ideas and issues which it reflects. The authors included were born after 1940.
Based on guided reading experience and class discussions, students are encouraged to read and critically comment on topics like identity, history, relations, regions, and visions, and their relevance in the post-modern world.
Osnova
  • Topic 1: Introduction to the course, resources, requirements, American literature from the 1940s to the present.
  • Topic 2: Approaching postmodernism and post-postmodernism (literature, culture, lifestyle).
  • Topic 3: Focus on Literature and postmodernism.
  • Identity (and hybridity).
  • Topic 4: History (and race and identity).
  • Topic 5: Relations (and power, violence and gender).
  • Topic 6: Focus on Postmodernism and culture and lifestyle.
  • Regions (and place and environment).
  • Topics 7 - 9: Presentations.
Literatura
    povinná literatura
  • VANSPANCKEREN, Kathryn. Nástin americké literatury. Online. [Praha]: Informační agentura Spojených států. 137 s info
  • The Routledge companion to postmodernism. Online. Edited by Stuart Sim. 3rd ed. New York: Routledge, 2011. xiv, 328. ISBN 9780415583329. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • A concise companion to postwar American literature and culture. Online. Edited by Josephine G. Hendin. Malden: Blackwell, 2004. xii, 430. ISBN 1405121807. [citováno 2024-04-23] info
  • NICOL, Bran. The Cambridge introduction to postmodern fiction. Online. New York: Cambridge University Press, 2009. xvii, 220. ISBN 9780521679572. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Minilectures, reading and analysing selected primary and secondary texts, group work, class discussion.
Metody hodnocení
Independent research of a school library in English at your teaching practice school.
1 presentation based on required reading.
Regular attendance and activity (reading and responding).
Final discussion over selected topics (see the syllabus above).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
For the latest version of VanSpanckeren (2006) go online.
The reader for classes 2-6 is available during the opening week at Mr Liška´s copy centre.I Academic materials related to the topics discussed are available via modlinka weekly. Extra materials (poetry examples) are distributed on handouts in classes.
Texts and topics for presentations are distributed in the first class, depending on the number of students registered.
For the rest, see the instructor and go to moodlinka.
For instructions concerning the research of a school library, see the instructor.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.