BSAP0422c Psychoterapie a aplikovaná psychologie - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Jahnová (cvičící)
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jana Severová, CSc. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Kateřina Skřivanová, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Taťána Šrámková, Ph.D. (cvičící)
Vlasta Břicháčková (pomocník)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 F01B1/509
Předpoklady
BZPS0121p Psychol.a zdr.psych -př. || BSPS0121p Psychol.a zdr.psych -př.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kursu jsou: získání základních psychoterapeutických dovedností při práci s pacienty a s jejich rodinami; osvojení si psychoterapeutického přístupu k problémovým pacientům; osovjení si základních psychoterapeutických přístupů a relaxačních metod; porozumění a osvojení si relaxační metody - Autogenní trénink - jako metody vlastní duševní hygieny; seznámení se a osvojení si zásad psychoterapeutického přístupu k pacientům v jednotlivých oborech medicíny - psychoonkologie, gynekologie a porodnictví, neonatologie, chirurgie atd.; seznámení se a osvojení si zásad psychoterapeutického přístupu u pacientů a akutním či chronickým onemocnění;
Osnova
  • Definice, druhy a cíle psychoterapie, současné směry psychoterapie. Metody psychoterapie s důrazem na sugestivní a hypnotickou psychoterapii, relaxační a imaginativní psychoterapie a nácviková psychoterapie /asertivita/ Problematika práce s bolestí, depresí, úzkostí, obrannými mechanismy. Sdělování informací, sdělování infaustní prognosy. Psychoterapeutická problematika umírání a smrti z pohledu pacienta, jeho rodiny, zdravotníka a zdravotnického týmu Psychoterapeutická problematika v jednotlivých oborech: psychoonkologie, neonatologie, geriatrie, domácí péče, pediatrie, psychiatrie, gynekologie, chirurgické obory a další Syndrom burn-out, psychohygiena, asertivita a asertivní techniky
Literatura
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 1998, 392 s. ISBN 80-7178-280-7. info
  • VYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1997, 295 s. ISBN 80-86123-02-2. info
  • VYMĚTAL, Jan. Úvod do psychoterapie. 1. vyd. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1992, 170 s. info
  • BOUČEK, Jaroslav. Lékařská psychologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 141 s. ISBN 8024415011. info
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
Výukové metody
Typ výuky - přednáška - 2 hodiny, cvičení - 1 hodinu.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení cvičení - Aktivní 80% účast ve výuce, prezentace vlastní osoby studenta (představení se - anamnestické údaje, vzdělání, rodina, profesní zaměření, koníčky, práce se skupinou). Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách. Cvičení bude ukončeno zápočtem. Požadavky k ukončení přednášky - s požadavky ke splnění kolokvia budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování písemné práce na téma /5 daných témat a 1 téma vlastní/ dle daných požadavků - struktura písemné práce, forma práce, úprava úvodní strany, rozsah a úprava práce. Obsahem práce mohou být osobní zkušenosti či osobní úvahy, příklady a citace z odborné literatury. Hodnotit se bude schopnost přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce posoudí vyučující, ten rozhodne, zda písemná práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma v daném rozsahu. Forma zkoušky - předmět je zakončen kolokviem, který má písemnou podobu. Výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů. Minimální počet bodů je 20. Celkové hodnocení předmětu - celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledkem za písemnou seminární práci (45%) a výkonem při kolokviu (65%).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.