BSS171 Strategické hry a simulace

Fakulta sociálních studií
jaro 2014
Rozsah
0/1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Bastl, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. JUDr. PhDr. Miroslav Mareš, Ph.D.
Oddělení bezpečnostních a strategických studií – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Stará
Dodavatelské pracoviště: Oddělení bezpečnostních a strategických studií – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 17:00–18:30 P21
Předpoklady
Od účastníků kursu se vyžaduje znalost principů strategického myšlení a absolvování příslušných kursů, stejně jako uživatelská znalost informačních a komunikačních technologií. Kurs má dvě složky: didaktickou a výzkumnou. Od využití simulačního software se očekává podpora rozvoje analytických a kreativních schopností účastníků kursu. Software umožňuje analýzu geografických, historických souvislostí vývoje konfliktu, analýzu manévru, modifikovatelnost pak zajišťuje uchopení příčinných souvislostí kreativním způsobem. Kurs je oproti zahraničním kursům orientován výrazně šířeji a to i do oblasti metodologie a výzkumu. Druhým cílem je tedy rozvoj metodologických schopností účastníků kursu v oblasti zkoumání modelů konfliktů, orientace v oblasti simulací a - ve střednědobé perspektivě - výzkum v oblasti modelů umožňujících predikci.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 24 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs je zaměřen na využití informačních technologií v oblasti simulace strategického jednání. Jedná se v tomto případě zejména o zvládnutí a kritické posouzení počítačových modelů strategického vývoje v interaktivním prostředí. Příprava a úvod k nasazení software ve větším rozsahu a směru inspirovaném teoreticky např. studiemi využití her a simulací v sociálních vědách C. Aldritche a prakticky využíváním počítačových her a simulací ve výzkumu a výuce ekonomické teorie, historickou vědou, pracovišti strategických studií či – obecně – sociálně-vědními a humanitně-vědními pracovišti v zahraničí a úsilím o intenzivnější, nikoliv pouze extenzivní, využití prostředků informačních technologií (viz e-Science Institute Edinburgh, San Diego State University, Nova Southeastern University Florida, Centre for Computing in the Humanities - King's College London aj.). Je určen zejména pro studenty oboru BSS Fakulty sociálních studií, studenti ostatních oborů musí požádat o výjimku.
Osnova
  • Kurs, v jehož rámci je pomůcka využita, navazuje (coby volitelný kurs) na kursy „BSS102 Dějiny strategie a strategického myšlení“, „BSS104 Metodologie bezpečnostních a strategických studií“, „BSS106 Soudobé ozbrojené konflikty“ a „BSS173 Kapitoly z dějin strategie a strategického myšlení“. Rozvíjí některé teoretické poznatky z povinných kursů a umožňuje jejich prohloubení, ověření či aplikaci. Práce na projektech je kontinuální, nemá tématický charakter, nelze tedy stanovit témata pro jednotlivé semináře. Namísto nich se pracuje s časovým harmonogramem: 1. Organizační úvod, vznik pracovních týmů, rozdělení účastníků kursu, seznámení s požadavky kursu, charakterem software. 2. Teoretická a metodologická příprava. 3.Volba výzkumných úkolů, distribuce práce uvnitř týmů. 4. Seznámení se s jednotlivými aplikacemi, vypracování harmonogramu jednotlivých týmů. První výběr software, se kterým budou jednotlivé týmy pracovat. Očekává se zpracování a kritické vyhodnocení nejméně 4 aplikací. 5. Vyhodnocení aplikací a porovnání a zhodnocení metodologického postupu jednotlivých týmů. 6. Užší výběr aplikací a stanovení konkrétních výzkumných úkolů. 7. Týmová simulace konkrétních strategických situací.Předpokládá se samostatný postup jednotlivých skupin, kontinuální konzultace a dělba práce v týmech. 8. Vyhodnocení zpracování a postupu jednotlivých týmů. Rotace práce v týmech. 9. Zhodnocení zjištění a zkušeností jednotlivých týmů. Ke skupinové práci se paralelně přičlení volba individuálních projektů. 10.Přesun důrazu na práci na individuálním projektu. Konzultace zjištění a přístupů. 11.Samostatný projekt, první výstupy, diagnostika problémů a limitů, návrhy na řešení, prohloubení projektu. 12.Zpracování a odevzdání samostatného projektu. 13.Vyhodnocení individuální práce, metodologie a průběžného postupu. Diskuse o dosavadních zjištěních. Vyvození a sdílení závěrů a zkušeností. Doporučení a návrhy na další výzkum.
Literatura
  • Games and simulations in online learningresearch and development frameworks. Edited by David Gibson - Clark Aldrich - Marc Prensky. Hershey PA: Information Science Pub., 2007, xv, 402 s. ISBN 1-59904-306-8. info
  • War made new : technology, warfare, and the course of history, 1500 to today. Edited by Max Boot. New York: Gotham Books, 2006, 624 p. ISBN 1592402224. info
  • ALDRICH, Clark. Learning by doing : a comprehensive guide to simulations, computer games, and pedagogy in e-learning and other educational experiences. San Francisco: Pfeiffer, 2005, xli, 353. ISBN 0787977357. info
  • ALDRICH, Clark. Simulations and the future of learning : an innovative (and perhaps revolutionary) approach to e-learning. San Francisco: Pfeiffer, 2004, xi, 282. ISBN 0787969621. info
  • 14. vědecké kolokvium o řízení osvojovacího procesu zaměřené na didaktické problémy modelování a simulace : sborník příspěvků Vyškov 23. květen 1996. Vyškov: Vysoká vojenská škola pozemního vojska, 1996, 152 s. info
Metody hodnocení
Týmová práce, studie a využití simulačního software. Výstupy jsou odevzdávány on-line, elektronicky, prostřednictvím Informačního systému, kde jsou průběžně kontrolovány. Systém kontrol doplňuje série pravidelných konzultací a diskusí v laboratořích výpočetní techniky. Průběžná práce je součástí hodnocení. Účastníci kursu jsou povinni zpracovat vlastní projekt, který je hodnocen v závěru semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, podzim 2018, podzim 2019.