BTPY041p Psychology and specifics of child psychology

Faculty of Medicine
Spring 2015
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Jana Severová, CSc. (lecturer)
Vlasta Břicháčková (assistant)
Anna Petruželková (assistant)
Guaranteed by
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Department of Medical Psychology and Psychosomatics – Theoretical Departments – Faculty of Medicine
Supplier department: Department of Medical Psychology and Psychosomatics – Theoretical Departments – Faculty of Medicine
Timetable
Tue 9:20–11:00 B11/114
Prerequisites (in Czech)
BOET031p Health Care Ethics
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Hlavním cílem přednášek je seznámení studentů se základní definicí, pojmy a typy psychologie. Dále se zaměřuje na sociálně psychologické charakteristiky, významné v oblasti obchodu a poskytování služeb, jako sociální vnímání, komunikace, edukace klienta, základy pedagogiky a osobnost zdravotníka a pacienta. Třetím okruhem jsou skupinové jevy, atmosféra a vedení skupiny. Posledním oddílem jsou základy psychologie obchodní činnosti, zaměřené zejména na vztah obsluhy a zákazníka.
Syllabus (in Czech)
  • Definice oboru, dělení psychologických věd a předmět psychologie. Metody psychologického zkoumání. Poznávací procesy a motivace lidského chování, jejich charakteristiky a změny pod vlivem sociálních faktorů. Osobnost pacienta a osobnost zdravotnického pracovníka, prvky vlivu zdravotnického prostředí na pacienty a zdravotníky. Sociální komunikace a specifika komunikace ve zdravotnictví.Edukace klientů. Vhodné a nevhodné styly, chyby a omyly v komunikaci zdravotníka a pacienta. Základy pedagogiky. Asertivita a její praktické využití v jednání a komunikaci ve zdravotnictví. Sociální skupina, její typy a struktura.. Atmosféra ve skupině a její utváření psychologickými prostředky. Vedení skupiny, typy vedoucího pracovníka a jeho předpoklady Psychologie obchodu - definice, předmět. Trh a typy spotřebního chování. Typologie spotřebitele a typy osobnosti prodávajících a nároky profese na něj kladené. Psychologie prodejního procesu - postup při prodeji, metody přesvědčování. Výrobce zboží a jeho vazba na trh. Psychologie propagace a reklamy - cíle, způsob vlivu a různé formy reklamních prostředků. Psychologie zboží a módy. Psychologie tvorby cen.
Literature
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 9788020016799. info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Dějiny psychologie. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 328 stran. ISBN 802470871X. info
  • ŘÍČAN, Pavel and Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 8024710498. info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 80-200-1387-3. info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, motivace, volní procesy (Emotion, motivation, volition). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 142 pp. Psychologie. ISBN 80-86633-11-X. info
Teaching methods
lecture
Assessment methods
colloquium
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, spring 2019, spring 2020, spring 2021, spring 2022, spring 2023, spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/med/spring2015/BTPY041p