CJ2MP_LDL2 Methodology - Teaching Literature 2

Faculty of Education
Spring 2016
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Petra Rozbořilová
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
CJ2MP_LDL2/01: Wed 12:05–13:45 učebna 1, J. Zítková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course objective is - through practical extracts and teaching simulations - to develop lecture topics and demonstrate them with tangible examples. Students will focus on the use of varied forms and methods of teaching while working with literary texts. Having met the course requirements, students are able to name and apply a basic set of traditional and activizing teaching forms and methods relevant to the specific features of a particular content and conditions of teaching.
Syllabus
  • 1. Application of alternative teaching methods in literary education classes. 2. Forms of organisation in literary lessons. 3. Methods and forms of work encouraging pupils to achieve key competences (activities of production and reproduction, wotk with model situations, axiological aspect of literary texts). 4. Work with selected prose, poetry and dramatic texts. 5. Methods and technigues of drama and their use in literary education. 6. Literary education and stylistics - aspects of creative writing. 7. Working with information and information resources.¨ 8. Pupils as readers and spectators. The most importatn part of the seminars is the direct work with literary texts, looking at the various ways of using them in literary education (modification of the basic method of interpretaion), including simulation of particular teaching-learning situations.
Literature
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. (Creative Writing.). 1st ed. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 pp. ISBN 80-85931-99-0. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 179 stran. ISBN 8024601923. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997, 269 s. ISBN 80-901954-1-5. info
  • SILBERMAN, Mel and Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
  • HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982, 572 s. URL info
Teaching methods
Type of course: seminar. Methods: active students´ work with literary texts, solving model situations, discussion about the professional course issues.
Assessment methods
Type of course: seminar. Type of completion: oral examination. Examination requirements: model lesson plan for a combined type of a literary education class in any higher year of the primary school (or 8-year-course grammar school); knowledge of the theory of didactics of literary education in compliance with assigned topics. Detailed requirements related to the structure of the lesson plan and examination topics are asssigned at the beginning of the term (Study Materials of the course in the Information System MU, the folder Learning Materials).
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2016/CJ2MP_LDL2