CJBC517 Modern and Postmodern Novel II

Faculty of Arts
Autumn 2010
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Miroslav Balaštík, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Zuzana Fonioková, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Bohumil Fořt, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Alice Jedličková, CSc. (lecturer)
Mgr. Jiří Koten (lecturer)
prof. PhDr. Jaroslav Střítecký, CSc. (lecturer)
Mgr. Jan Tlustý, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Dalibor Tureček, CSc (lecturer)
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Eva Zachová
Timetable
Thu 11:40–13:15 zruseno C21
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 12 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The aim of this course is to introduce the key points in the history of world novel from the end of the 19th century to present. In the first session students will be introduced to basic aspects of thinking about novel and transformations of its form (the destruction of traditional epics) in the 20th century with regard to issues of concepts modernism and postmodernism. In following sessions the type of selected novel, its structure (narrative strategies, poetics of characters, time etc.) and broader issues (authority and ethics of novel) will be analysed. Lecturer will introduce literary-historical text in every session, which will clarify a place of the particular work of the author.
At the end of the course students should be able to:
identificate selected issues of theory of novel and narratology,
use introduced methodology when interpreting Czech, German, British, French and American novels,
deliminate of development of novel form in the 20th century (shift from modernism to postmodernism),
broaden horizonts about works of world literature,
Syllabus (in Czech)
  • prof. Vladimír Svatoň: Skryté mýty moderního románu: tři varianty faustovského mýtu v románu 20. století Román fascinoval, byť negativně, úvahy o slovesnosti od počátku novověku. Z počátku byl inspirován Ariostem (Giraldi Cinzio, Pigna), posléze především preciozním románem (Huet). Tyto úvahy se braly dvojím směrem: jednak pragmatickým zřetelem (orientace na čtenáře a jeho pomíjivé zájmy), jednak principiálními tezemi o odlišnosti novodobého a antického světa, který poskytoval půdu klasickému eposu. Toto pojetí vyvrcholilo v principiálních myšlenkách německého klasického idealismu (Blanckenburg, Schelling, Hegel). V zásadě byl román chápán jako žánr popírající mytický rozměr lidské existence a prolamující „historičnost“ (empirii, každodennost, prózu života). Nicméně již na počátku se vynořila otázky nové mytologie románu (Fr. Schlegel). Mytický rozměr se stává kritickou otázkou moderní prózy, nespočívá jen v citacích dávných obrazů. V přednášce učiním pokus nastínit dva příklady faustovského mýtu v románu 20. století, v Nabokovově próze Lužinova obrana a v románu Th. Manna Doktor Faustus. Jako určitou výzvu současnosti se pokusím o interpetaci Noční práce Jáchyma Topola.
  • dr. Alice Jedličková Románově o nerománu. Orhan Pamuk: Istanbul. Vzpomínky na město (2005) V rozporu s podtitulem úspěšné prózy i nakladatelskými a literárněkritickými charakteristikami se zamyslíme nad možností interpretovat Pamukův Istanbul jako příklad žánrového synkretismu, z něhož ve výsledku vyvstává románový tvar. (Astrální dvojče: Amos Oz: Příběh o lásce a tmě, 2003). Jedna část těchto úvah bude tedy poetologická: předpokladem je určení forem, které se na výsledném žánrovém půdorysu podílely, metodou pak hledání takových zdrojů koherence textu (v jeho makro- i mikrostruktuře), které by žánrové označení za román ospravedlnily. Připusťme však i krajní možnost estetiky recepce: nelze nakonec jako “románový” označit také jistý účinek textu? Nebuďme proto poetologicky rigidní – a oddejme se četbě... Širší kontext autorovy tvorby(čtenářské komentáře románů Jmenuji se červená či Sníh velmi vítány) využijeme především k tomu, abychom posoudili funkci románu jako poselství o jedné kultuře nasměrované navenek i k ní samé. (Domácí úkol z pilnosti: mohla by tak působit i některá novější česká próza?)
  • dr. Petr Bubeníček
  • Přednáška bude věnována dílu Knuta Hamsuna Matka Země
  • dr. Bohumil Fořt - Dva Napoleonove: Tolsteho a Standhaluv
  • prof. Dalibor Tureček - Umberto Eco: Ostrov včerejšího dne
  • dr. Miroslav Balaštík Michal Viwegh - Báječná léta pod psa Přdnáška se zaměří především na dvě témata: literární reflexe obodbí normalizace a totalita očima dětského hrdiny. V obou případech půjdetaké o srovnání s dalšími texty, např: I. Dousková: Hrdý budžes, P. Šabach: Občanský průkaz atd.
  • dr. Jan Tlustý Přednáška bude věnována poslednímu románu J. M. Coetzeeho - Zrání.
  • dr. Miroslav Kotásek
  • Přednáška bude věnována románu Don DeLillo: Bílý šum
  • dr. Aleš Urválek
  • Přednáška bude věnována dílu Christopha Ransmayra
  • dr. Jiří Koten - Joseph Roth: Pochod Radeckého
  • dr. Zuzana Fonioková - Ian McEwan: Pokání
Literature
  • CHATMAN, Seymour Benjamin. Příběh a diskurs : narativní struktura v literatuře a filmu. Translated by Milan Orálek. Vyd. 1. Brno: Host. 328 s. ISBN 9788072942602. 2008. info
  • KUNDERA, Milan. Kastrující stín svatého Garty. Vyd. tohoto souboru 1. V Brně: Atlantis. 70 s. ISBN 8071082740. 2006. info
  • KUNDERA, Milan. Nechovejte se tu jako doma, příteli. Vyd. tohoto souboru 1. V Brně: Atlantis. 78 s. ISBN 8071082791. 2006. info
  • KUNDERA, Milan. Zneuznávané dědictví Cervatesovo. Vyd. tohoto souboru 1. Brno: Atlantis. 45 s. ISBN 8071082589. 2005. info
  • CHVATÍK, Květoslav. Od avantgardy k druhé moderně : (cestami filozofie a literatury). Vyd. 1. Praha: Torst. 424 s. ISBN 8072152149. 2004. info
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Příběh je mrtev? :schizmata a dilemata moderní prózy. Vyd. 1. Brno: Host. 300 s. ISBN 80-7294-079-1. 2003. info
  • RICOEUR, Paul. Čas a vyprávění. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH. 245 s. ISBN 80-7298-051-3. 2002. info
  • SCHOLES, Robert E. and Robert KELLOGG. Povaha vyprávění. Brno: Host. 328 s. ISBN 80-7294-069-4. 2002. info
  • CHATMAN, Seymour Benjamin. Dohodnuté termíny : rétorika narativu ve fikci a filmu. V Olomouci: Univerzita Palackého. 259 s. ISBN 8024401754. 2000. info
  • PECHAR, Jiří. Dvacáté století v zrcadle literatury. Praha: Filosofia. 582 s. ISBN 80-7007-124-9. 1999. info
  • HILSKÝ, Martin. Modernisté :Eliot, Joyce, Woolfová, Lawrence. Vyd. 1. Praha: Torst. 269 s. ISBN 80-85639-40-8. 1995. info
  • CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. [Brno]: Atlantis. ISBN 8071080802. 1994. info
  • BACHTIN, Michail Michajlovič. François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Vyd. 1. Praha: Odeon - nakladatelství krásné literatury a umění. 406 s. 1975. info
  • BACHTIN, Michail Michajlovič. Problémy poetiky románu. Edited by Vincent Šabík, Translated by Marta Baránková. Vyd. 1. V Bratislave: Slovenský spisovateľ. 301 s. 1973. info
  • LUKÁCS, György. Metafyzika tragédie. Praha: Československý spisovatel. 187 s. 1967. URL info
  • FORSTER, E. M. Aspects of the novel. Harmondsworth: Penguin Books. 175 s. 1962. info
  • BOOTH, Wayne C. The rhetoric of fiction. Chicago: University of Chicago Press. 455 s. 1961. info
Teaching methods
The seminar is based on methods of presentation, analysis and synthesis of knowledge. It also uses collective work, in-class discussions and individual work of students.
Assessment methods
The seminar is concluded by a credit.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2011.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2010/CJBC517