CJBC746 Moderní technologie ve výuce češtiny

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Petra Funioková (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 15:50–17:25 G12
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz poskytuje přehled o současných možnostech využití moderních technologií ve výuce českého jazyka a literatury. Studenti budou seznámeni se specifiky přípravy vyučovací hodiny s technologiemi. Na konci kurzu budou studenti schopni vytvořit vlastní hodinu, v níž dokáží probírané technologie efektivně zapojit do výuky za konkrétním cílem, a následně použít základní principy využití technologií ve výuce českého jazyka a literatury ve vlastní praxi. Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích a formulace vlastních názorů na probíranou problematiku.
Osnova
  • 1. Inspirace pro využití technologií ve výuce českého jazyka a literatury (metodické rady, hotové materiály, nové možnosti apod.).
  • 2. Inspirace pro využití technologií ve výuce českého jazyka a literatury (metodické rady, hotové materiály, nové možnosti apod.) - ujasnění tématu, na kterém budeme pracovat ve skupinkách.
  • 3. Cloudová úložiště a jejich využití ve výuce.
  • 4. Spolupráce se studenty pomocí Google Apps (dokumenty, weby apod.).
  • 5. Využití tabletů a iPadů v prezenční výuce – aplikace vhodné pro výuku českého jazyka a literatury.
  • 6. Nástroje vhodné pro sběr zpětné vazby přímo v hodině (např. Padlet, Socrative,...).
  • 7. Netradiční nástroje pro tvorbu prezentací (Prezi, Haicku Deck, Nearpod).
  • 8. Tvorba videotutoriálů a jejich zapojení ve výuce s přesahem k Flipped classroom.
  • 9. Myšlenkové mapy, aplikace pro textotvorné využití – clustering, časové osy a slovní mraky ve výuce.
  • 10. Wikipedia a možnosti zapojení studentů do tvorby.
  • 11. Interaktivní tabule: praktické využití v hodinách českého jazyka literatury, kde sehnat již zpracované učebnice a materiály a jak si vytvořit materiály vlastní.
Literatura
    doporučená literatura
  • DOSTÁL, Jiří (ed.). Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2941-0.
  • NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. 2015. URL info
  • NENIČKOVÁ, Veronika. Možnosti využití slovního mraku ve výuce cizího jazyka. In Krejčová, Elena; Krejčí, Pavel. Výuka jihoslovanských jazyků a literatur v dnešní Evropě. Brno: Porta Balkanica. s. 253-265. ISBN 978-80-904846-7-2. 2014. URL info
  • ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. 226 s. ISBN 978-80-7357-903-6. 2012. info
Výukové metody
Seminář; výuka probíhá kontaktní i e-learningovou formou; součástí semináře jsou pravidelné tvůrčí dílny. V hodinách bude probíhat řízená diskuze o problematice využití technologií ve výuce českého jazyka a literatury.
Metody hodnocení
Předvedení ukázkové hodiny s využitím technologií.
Navazující předměty
Informace učitele
Ke kurzu je k dispozici e-learningová podpora v ELFu (FF MU).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět bude otevřen a vyučován při minimálním počtu 6 zapsaných studujících.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017.