DU1376m History of world photograph

Faculty of Arts
Autumn 2016
Extent and Intensity
2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Lukáš Bártl, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Department of Art History – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Lukáš Bártl, Ph.D.
Supplier department: Department of Art History – Faculty of Arts
Timetable
Mon 14:10–15:45 K31
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem přednáškového cyklu je seznámit posluchače s vývojem fotografie v průběhu 19. a 20. století. Zvláštní pozornost je věnována nejen nejdůležitějším umělcům, ale i technologickému vývoji média jakožto nezbytnému předpokladu tvůrčí práce. Důraz je kladen také na vztah fotografie k ostatním projevům výtvarného umění, někdy též sociologii a společnosti obecně. Po absolvování by posluchač měl získat základní orientaci v dějinách světové fotografie a chápat různorodé přístupy k médiu od čistě technických experimentů na počátku devatenáctého století přes avantgardní vymezení hranic fotografie až po konceptuální tendence doby nedávné.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Počátky média fotografie, předpoklady vzniku a první fotografové-vynálezci – Niepce, Daguerre, Bayard, Talbot. 2) Masové rozšíření média, technologické inovace a význační fotografové 19. století. 3) Piktorialismus, souvislost s dobovým uměním, časopis Camera Work a Alfred Stieglitz. 4) Avantgardní fotografie, její formální znaky, souvislosti s dobovým uměním, konstruktivismus. 5) Nová věcnost a skupina f64. 6) Světová surrealistická fotografie a souvislosti s výtvarným uměním. 7) Dokument do druhé světové války. 8) Sociálněkritický dokument do druhé světové války. 9) Dokument v průběhu a po druhé světové válce (humanismus, Magnum) 10) Dokument války ve Vietnamu, Robert Frank a „new documents“. 11) Fotografie a konceptuální umění – tzv. düsseldorfská škola. 12) Rozšířené hranice (Goldin, Witkin, Mapplethorpe).
Literature
  • Helmut Gernsheim, A Concise History of Photography, London 1965.
  • Pavel Scheufler, Historické fotografické techniky, Praha 1993.
  • Joel Meyerowitz, Colin Westerbeck, Bystander: A History of Street Photography, Boston 1994.
  • FÁROVÁ, Anna. Dvě tváře. Edited by Viktor Stoilov. Vyd. 1. Praha: Torst. 1151 s. ISBN 9788072153695. 2009. info
  • FOSTER, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Translated by Josef Hrdlička - Irena Ellis - Jitka Sedláčková. Praha: Slovart. 704 s. ISBN 9788072099528. 2007. info
  • A new history of photography. Edited by Michel Frizot. Köln: Könemann. 775 s. ISBN 3829013280. 1998. info
  • MRÁZKOVÁ, Daniela. Příběh fotografie : vyprávění o historii světové fotografie prostřednictvím životních a tvůrčích osudů významných osobností a mezních vývojových okamžiků. Druhé, upravené vydání. Praha: Mladá fronta. 269 stran. 1986. URL info
  • SKOPEC, Rudolf. Dějiny fotografiev obrazech od nejstarších dob k dnešku. Praha: Orbis. 501 s. 1963. URL info
Teaching methods (in Czech)
přednášky
Assessment methods (in Czech)
kolokvium
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2016/DU1376m