DVBS17 In between the texts (dramatisation and adaptation)

Faculty of Arts
Spring 2015
Extent and Intensity
2/2/2. 6 credit(s) (plus 2 credits for an exam). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Libor Vodička, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Margita Havlíčková
Department of Theatre Studies – Faculty of Arts
Contact Person: doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Timetable
Thu 14:10–15:45 U34
Prerequisites (in Czech)
DVBA002 Intro to Theatre Studies 2 || DVBP04 Theatre in History 2
Do semináře budou přijati pouze studenti, kteří uspějí v úvodním testu, v němž si pedagog ověří znalost zadané beletrie: A. S. Puškin: Evžen Oněgin, K. H. Mácha: Máj; D. Diderot: Jakub fatalista; J. A. Komenský: Labyrint světa a ráj srdce; L. Andrejev: Rozum, Tma; K. Čapek: Válka s mloky, Život a dílo skladatele Foltýna; R. Rolland: Dobrý člověk ještě žije.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 8 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/8, only registered: 0/8, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/8
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of this seminar series is to improve the reading skills and analyze dramatic texts (thematic and structural analysis of drama, generic classification etd.) and to interpret them. The assessment of the course will be based on seminar presentations.
Syllabus
  • 1. Epic - lyrical - dramatic principle. 2. Problems of dramatization, considered as a specific type of metatext as well as one of the subtypes of the dramatic genre. 3. Historical continuitys of dramatization. 4. Pavel Kohout, Milan Uhde, Milan Kundera, Ludvík Kundera, František Pavlíček.
Literature
  • KOKEŠ, Radomír and Aleš MERENUS. Rozprava namísto úvodu: drama, divadlo a film v perspektivě teorie vyprávění (Debate instead of introduction: drama, theatre and film in the theory of narrative perspective). In Theatralia, roč. 17, č. 1, s. 267-271. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 267-271. ISSN 1803-845X. Digitální knihovna FF MU info
  • MERENUS, Aleš. Příběh (a) dramatizace (Story (and) Dramatization). Ústav pro českou literaturu AV ČR, v.v.i., 2011, p. 20-32, 12 pp. ISBN 978-80-85778-85-4. info
  • Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Petr Čornej - Alena Šidáková Fialová - Pavel Ja. Vydání první. Praha: Academia, 2008, 977 stran. ISBN 9788020016317. info
  • MERENUS, Aleš. Dramatizace a Pavel Kohout (Dramatization and Pavel Kohout). Brno: Větrné mlýny, 2008. info
  • STAIGER, Emil. Poetika, interpretace, styl : výbor. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2008, 345 s. ISBN 9788086138947. info
  • PATOČKA, Jan. Umění a čas. Edited by Daniel Vojtěch - Ivan Chvatík. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2004, 543 s. ISBN 8070071982. info
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Ostenze, hra, jazyk :sémiotická studie. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 398 s. ISBN 80-7294-076-7. info
  • PATOČKA, Jan. Tělo, společenství, jazyk, svět :ze záznamů přednášek proslovených ve školním roce 1968-69 na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Edited by Jiří Polívka. 1. vyd. Praha: ISE, 1995, 203 s. ISBN 80-85241-90-0. info
  • STAIGER, Emil. Základní pojmy poetiky. Translated by Miloš Černý - Otakar Veselý. Vyd. 1. Praha: Československý spisovatel, 1969, 189 s. URL info
Teaching methods
Every lecture requires homework preparation in reading the assigned study literature. After teacher's presentation of the general and particular features of the subject, students are guided to interpretation of the chosen extracts, and class discussions follow.
Assessment methods
Final group project and written work.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2015/DVBS17