ENS230 Tvorba environmentálního podnikatelského záměru

Fakulta sociálních studií
podzim 2016

Předmět se v období podzim 2016 nevypisuje.

Rozsah
0/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petra Bernatíková (cvičící)
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Bernatíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studenti píší ve 2-4 členném týmu ekopodnikatelský záměr pod vedením odborníků z oblasti environmentalistiky a ekonomie. Na konci kurzu bude student schopen vytvořit byzyns plán, sestavit udržitelné cash-flow podniku a naučí se pracovat v týmu se studenty z různých oborů.
Co rozumíme pod označením environmentální podnikání
Jedná se o volné synonymum pro pojem „zelené podnikání“, v angličtině označované jako Green business. V našem chápání jde o podniky, jejichž činnost je šetrnější k životnímu prostředí. Můžeme je rozdělit do dvou skupin:
1) Podniky produkující ekologicky šetrné produkty. Šetrnost je měřena relativně ke konvenčním produktům. Ekologicky šetrné produkty mohou mít podobu spotřebního zboží i ekologicky příznivějších technologií (tj. investiční zboží). Řadí se sem také poskytování služeb, např. v oblasti ekoturistiky či ekologického poradenství pro podnikovou sféru apod.
2) Druhou kategorii environmentálního podnikání tvoří podniky, které vyrábějí produkty za pomocí technologie, která má výrazně menší negativní dopady na životní prostředí. Příkladem mohou být producenti biopotravin nebo producenti „zelené“ energie jako jsou bioplynové stanice, solární a větrné elektrárny. Samozřejmě je běžné, že podniky vytváří jak „zelené“ produkty, tak při jejich výrobě používají „zelené“ technologie. Nejde tedy o vzájemně výlučné skupiny. V praxi pak u „environmentálních podniků“ velmi často nalezneme ještě další společnou charakteristiku, která s ochranou životního prostředí přímo nesouvisí, a tou jsou pozitivní sociální dopady na prostředí, ve kterém podnik působí.
Osnova
  • Na úvodním setkání se studenty budou vysvětleny podmínky kurzu včetně termínů setkání s kouči.
  • Tento předmět předpokládá, že budete na projektu pracovat kontinuálně v průběhu celého semestru. Prvním krokem, který musíte učinit, je zformovat týmy a jména členů týmu zapsat do ISu (tj. každý student se přihlásí přes Rozpisy témat k tomuto předmětu). V následujících týdnech budou probíhat konzultace záměrů s kouči. Je nezbytné, abyste minimálně 3 pracovní dny před setkáním s kouči (viz harmonogram předložený na úvodní hodině kurzu) vložili do ISu rozpracovaný projekt, popř. i s dotazy (do odevzdávány tohoto předmětu).
  • Forma zpracování podnikatelského záměru
  • Obsah předloženého textu bude odpovídat doporučené struktuře podnikatelského záměru, jak ji popisuje dokument Jihomoravského inovačního centra, který je uložený v učebních materiálech tohoto předmětu.
  • Zpracovaný projekt bude mít standardní podobu odborného textu, což znamená, že zejména v analytických částech (hodnocení tržního potenciálu, legislativního a ekonomického prostředí atp.) musíte uvádět zdroje jednotlivých informací (tj. citovat)! Bez zdrojů informací, kterými argumentujete, bude váš text nepřesvědčivý. Při zpracování návrhové části pak nezapomeňte uvést předpoklady, na kterých Vaše řešení stojí (tj. např. předpoklad 10% ročního růstu poptávky po příslušném produktu). Minimální rozsah textu bude 20 stran. Předpokládá se, že této hranici se mohou přiblížit týmy o dvou členech. U ostatních bude text rozsáhlejší. Protože budete váš záměr obhajovat před hodnotící komisí, je nutné, abyste si také připravili prezentaci na cca 15 minut. Další inspiraci pro vytvoření podnikatelského záměru naleznete např. zde:
  • http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/male-a-stredni-podnikani/jak-napsat-podnikatelsky-plan-obsah/
Výukové metody
Tvorba ekopodnikatelského záměru za podpory koučů z oblasti financí a environmentalistiky.
Metody hodnocení
Kritéria pro hodnocení podnikatelského plánu:
1. kvalita propracovanosti a argumentace – kvalita tržní analýzy, ekonomická stránka projektu, řízení lidských zdrojů, management řízení a organizace zakládaného podniku (projektu), míra prokázání kladných dopadů na životní prostředí. Váha 35 %.
2. míra environmentálnosti – porovnání dosavadního způsobu produkce, distribuce a výroby zboží nebo služeb se způsobem nabídnutým daným podnikatelským záměrem. Jedná se o způsob produkce, distribuce a prodeje i o produkci samotnou. Váha 25 %.
3. ekonomická udržitelnost – schopnost podnikatelského záměru dlouhodobě obstát v tržním prostředí. Reálnost a kvalita navrženého obchodního modelu. Váha 25 %.
4. invenčnost nápadu – originalita podnikatelského záměru. Váha 10 %. Doplňkové kritérium 5. sociální dopad projektu – podpora lokality, kde bude projekt provozován. Váha 5 %.
Výsledné hodnocení může být ovlivněno nedodržením stanovených termínů odevzdávání průběžného návrhu ekoponikatelského záměru.
Informace učitele
Každý tým odevzdává 3 dny před konzultací s koučem předběžný návrh ekopodnikatelského projektu do odevzdávárny předmětu, kurz tedy vyžaduje průběžnou přípravu a dobrou týmovou spolupráci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2017.