ENS277 Experiment in Social Sciences

Faculty of Social Studies
Autumn 2014
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jan Urban, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Department of Environmental Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Bc. Petra Burišková
Supplier department: Department of Environmental Studies – Faculty of Social Studies
Timetable
each even Thursday 15:15–18:30 P52
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 17 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/17, only registered: 0/17, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/17
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 22 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Experimenty představují zajímavou alternativu ke korelačním studiím a v sociálních vědách hrají čím dál významnější úlohu. Řada sociálních vědců se však na experimenty v sociálních vědách dívá s podezřením nebo nepochopením. Cílem tohoto kurzu je představit studentům možnosti experimentálních metod v sociálních vědách a pomoci jim připravit a realizovat jednoduché experimenty. Kurz bude kombinovat formu přednášky, diskuse a rozboru vybraných experimentálních studií s cvičeními, během nichž studenti navrhnou, realizují a vyhodnotí vlastní experimenty.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do logiky experimentálního výzkumu. Logické a filosofické základy experimentu. Odlišnost experimentálního výzkumu od deskriptivních a korelačních studií. Teoretické zakotvení experimentů. Externí validita experimentů. Hypotézy, operacionalizace, manipulace a její kontrola. Etické otázky experimentu. /Studenti vytvoří vlastní online panel respondentů./
  • 2. Typy experimentů. Pravidla a odlišnosti experimentů v různých vědních disciplínách (psychologie, sociologie, ekonomie). Experimentální design. /Studenti si vyberou téma svého výzkumu a formulují výzkumné hypotézy./
  • 3. Příprava experimentu. Rozbor vybraných experimentálních studií. Typy dilemat a her využívaných v experimentální ekonomii. /Studenti diskutují své hypotézy, rozpracují je a připraví výzkumný nástroj./
  • 4. Plánování experimentální studie. Metody sběru dat. Struktura experimentální studie. /Studenti pilotují výzkumný nástroj./
  • 5. Technické a jiné problémy, které se objevují během experimentů. Pilotáž experimentů. Diskuse výsledků pilotáže experimentů. /Studenti diskutují své zkušenosti z pilotu experimentu a upravují výzkumný nástroj./
  • 6. Analýza dat z experimentů. Vizualizace dat. Parametrické a neparametrické testy rozdílu průměrů. Porovnání více průměrů, post-hoc testy. /Studenti realizují své experimenty./
  • 7. Prezentace a diskuse výsledků studentských prací. Možnosti dalšího výzkumu a spolupráce na experimentálním výzkumu. Možnosti financování experimentálního výzkumu.
Literature
    recommended literature
  • DUNNING, Thad. Natural experiments in the social sciences : a design-based approach. Cambridge: Cambridge University Press, 2012, xix, 358. ISBN 9781107017665. info
  • Orr, L. L. (1998). Social Experiments: Evaluating Public Programs With Experimental Methods (1st ed.). Sage Publications, Inc.
  • Laboratory experiments in the social sciences. Edited by Murray Webster - Jane Sell. Boston: Academic Press/Elsevier, 2007, xxi, 551. ISBN 9780123694898. URL info
  • Willer, D., & Walker, H. (2007). Building Experiments: Testing Social Theory (1st ed.). Stanford Social Sciences.
Teaching methods
lectures, practicals, presentations, experiment analysis, discussions, projects, homeworks
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught only once.
Information on course enrolment limitations: Kurz bude otevřen pouze pokud se přihlásí min.10 studentů.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2014/ENS277