ENV011 Přenositelné kompetence v environmentální praxi

Přírodovědecká fakulta
podzim 2011
Rozsah
1/1/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
Ing. Boris Janča (přednášející)
Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Ivan Holoubek, CSc.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D.
Rozvrh
St 13:00–16:50 409-stara KAM1
Předpoklady
Vzhledem k charakteru kurzu předpokládáme u studentů nejen zájem o jeho témata, ale také ochotu jít "s vlastní kůží na trh" a sdílet své zkušenosti. Vzhledem k závěrečné simulaci je vhodné, aby student měl přehled o environmentální problematice.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz reaguje na současné požadavky, kdy je schopnost přenositelných kompetencí vyžadována na všech úrovních řízení. V rámci kurzu se studenti/ky zdokonalí v tzv. měkkých schopnostech (přenositelné kompetence, soft-skills)a způsobech prezentace vlastních výsledků. Tyto dovednosti zkvalitní jak jejich bezprostřední fázi přechodu do praxe, tak dlouhodobé obstání v praxi jako takové.

Účastníci kurzu:
  • získají přehled o specificích týmové spolupráce;
  • vyzkouší si práci ve skupině a v týmu;
  • získají přehled o základech řízení se zaměřením na řízení druhých, projektové řízení a sebeřízení;
  • získají přehled o základních prezentačních dovednostech;
  • vyzkouší si prezentaci před skupinou a získají na svoji prezentaci zpětnou vazbu;
  • vyzkouší si zpětnou vazbu v praxi, tj. zpětnou vazbu poskytnou i získají;
  • oddechnou si od běžné výuky, její formy i obsahu.
  • Osnova
    • Výuka je rozdělena do tematických bloků, které budou procvičovány na pěti seminářích. Šesté, závěrečné setkání je věnováno závěrečné simulaci - kolokviu. Výuka bude probíhat v rozsahu 4 vyučovací hodiny jednou za 14 dní.
    • V podzimním semestru 2011 jsou semináře rozloženy následovně:
    • 1. seminář: 19. října;
    • 2. seminář: 26. října;
    • 3. seminář: 9. listopadu;
    • 4. seminář: 23. listopadu;
    • 5. seminář: 7. prosince;
    • závěrečná simulace a kolokvium: leden 2012.

    • 1. Úvodní seminář
    • Očekávání účastníků kurzu
    • Organizační záležitosti, rozdělení témat prezentací
    • Představení účastníků kurzu – práce se sociálními informacemi
    • Vnímání a poznávání druhých lidí. První dojem. Empatie. Chyby a zkreslení při vnímání a poznávání druhých lidí.
    • Prezentační dovednosti. Diskuse nad škálami pro posuzování vystoupení.
      Doporučená literatura:
    • Covey, S. 7 návyků vůdčích osobností. Praha: Pragma, 1994.
    • Buchtová, B. Rétorika. Praha: Grada, 2006 – Příprava a přednes mluveného projevu, str. 126-146 a Přednáška, str. 74-75.

    • 2. Sebereflexí k sebepoznávání – zpětná vazba
    • „Johari okno“ – model osobnosti podle Joe Lufta a Harry Inghama. Pravidla zpětné vazby. Zpětná vazba v mezilidské komunikaci a její nácvik.
    • Základy řízení (co lidé potřebují, aby mohli vykonávat svoji práci)
      Doporučená literatura:
    • Zucha, Rudolf O. Praktická příprava manažera : Nové metody a pohledy ve světovém kontextu. Praha : Management Press, 1993. str. 31-34, 25-27.
    • Plamínek, J. Synergický management. Praha : Argo, 2000.

    • 3. Verbální komunikace – trénink argumentačních dovedností
    • Argumentace a přesvědčování
    • Prezentace argumentů. Argumentační postupy. Manipulace v argumentaci.
    • Námitky a práce s emocemi
      Doporučená literatura:
    • Bělohlávková, V. 33 základních technik vyjednávání a argumentace. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2003.
    • Borg, J., Umění přesvědčivé komunikace: Jak ovlivňovat názory, postoje a činy druhých. 1. vydání. Praha: Grada, 2007.
    • Termann, S. Umění přesvědčit a vyjednat. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s. 2002.

    • 4. Týmová práce a projektové řízení
    • Význam týmové práce
    • Sestavování týmu, výběr členů týmu, týmové role
    • Komunikace v týmu
    • Kreativní řešení problémů
    • Řízení projektu
      Doporučená literatura:
    • Khelerová, V. Komunikační dovednosti manažera. Praha: Grada, 1995.
    • Hayes, N. Psychologie týmové práce – strategie efektivního vedení týmu. Praha : Portál, 2005. str. 73-105, 175-180.

    • 5. Sebeřízení a sebereflexe
    • Techniky time managementu
    • Využívání osobního času
    • Motivace
    • Postup při stanovení, plánování a dosahování cílů
    • Zásady duševní hygieny. Syndrom vyhoření.
    • Trh práce – sestavení životopisu a příprava na přijímací pohovor
      Doporučená literatura:
    • Šuleř, O. Manažerské techniky. Olomouc: Rubico, 1995.
    • Covey, S. 7 návyků vůdčích osobností. Praha: Pragma, 1994.
    • Míček, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN, 1976.

    • 6. Uplatnění soft skills v environmentální praxi - simulace
    • Integrace poznatků z předcházejících bloků a jejich využití v simulovaném prostředí
    Literatura
      doporučená literatura
    • BORG, James. Umění přesvědčivé komunikace : jak ovlivňovat názory, postoje a činy druhých. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 177 s. ISBN 9788024719719. info
    • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. Rétorika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 210 s. ISBN 802470868X. info
    • HAYES, Nicky. Psychologie týmové práce : strategie efektivního vedení týmů. Translated by Pavla Le Roch. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 189 s. ISBN 8071789836. info
    • BĚLOHLÁVKOVÁ, Věra. 33 základních technik vyjednávání: získejte ze zákazníka maximum. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2003, iii, 95. ISBN 8025100332. info
    • TERMANN, Stanislav. Umění přesvědčit a vyjednat. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 164 s. ISBN 8024703041. info
    • PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 8072032585. info
    • Manažerské techniky. Edited by Oldřich Šuleř. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1995, 225 s. ISBN 80-85839-06-7. info
    • 7 návyků vůdčích osobností pro úspěšný a harmonický život :návrat etiky charakteru. Edited by Stephen R. Covey, Translated by Stanislav Michalík. 1. vyd. Praha: PRAGMA, 1994, 329 s. ISBN 80-85213-41-9. info
    • ZUCHA, Rudolf O. Praktická příprava manažera :nové metody a pohledy ve světovém kontextu. 1. vyd. Praha: Management Press, 1993, 190 s. ISBN 80-85603-32-2. info
      neurčeno
    • KHELEROVÁ, Vladimíra. Komunikační dovednosti manažera. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 141 s. ISBN 8071692239. info
    • MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 200 s. URL info
    Výukové metody
    Základem výuky je mix metod pracujících s vlastními zážitky účastníků kurzu (např. hraní rolí s následným rozborem); pro zasazení do kontextu jsou tyto interaktivní metody doplněny prezentacemi základů daného tématu.
    Metody hodnocení
    Pro úspěšné zakončení kurzu je třeba splnit všechny následující podmínky:
    1) aktivní účast na pěti seminářích (ano/ne)
    2) výklad jednoho tématu na semináři a odevzdání písemné přípravy (přijato/nepřijato)
    3) aktivní účast na přípravě a průběhu závěrečného kolokvia-simulace spojeného se zhodnocením odborných kompetencí (ano/ne)
    4) úspěšné absolvování písemné a ústní části kolokvia (prospěl/neprospěl)
    5) zpracování písemné práce shrnující zkušenosti z předmětu a závěrečné simulace (přijato/nepřijato)
    Celkově je kurz hodnocen prospěl/neprospěl (udělení kolokvia).

    1) Aktivní účast na seminářích
    Student se musí aktivně zúčastnit alespoň pěti čtyřhodinových seminářů. V závažných případech (dlouhodobá nemoc) je možná individuální dohoda s vyučujícím. Pokud student nesplní podmínku minimální účasti, nemůže předmět úspěšně absolvovat.

    2) Prezentace zvoleného tématu na semináři
    Témata budou nabídnuta a rozdělena mezi studenty na prvním semináři. Bude se jednat o některé konkrétní manažerské techniky nebo jednoduché teoretické koncepty. Zároveň se zadáním tématu bude stanovena i forma, jakou prezentace proběhne. Půjde o:
  • prezentaci s využitím PowerPointu
  • prezentaci s využitím flipchartu
  • prezentaci bez použití vizualizačních pomůcek

    Forma prezentace:
    Dvojice studentů připraví s pomocí literatury krátké vystoupení, které proběhne na jednom ze seminářů. Zároveň zpracuje písemný podklad k tématu, který bude sloužit jako „handout“ pro spolužáky (pro orientaci v tématu a jako příprava na závěrečný test). Tento materiál rozdají na semináři svým spolužákům a v den prezentace jej vloží do studijních materiálů na ISu.

    3) Simulace s účastí odborníka spojená se zhodnocením odborných kompetencí
    Kolokvium proběhne formou simulace odborného setkání, do jehož přípravy a realizace jsou zapojeni odborníci (Arnika, vyučující RECETOX, další externisté). V rámci zhodnocení proběhne zpětná vazba týkající se soft skills a také zhodnocení projevených odborných kompetencí. Úkolem studentů bude setkání připravit, zajistit jeho zdárný průběh, na setkání vystoupit a zhodnotit jej. Setkání tak představuje komplexní úkol integrující dílčí témata kurzu.

    4) Písemná práce
    Student zpracuje písemnou práci reflektující a shrnující jeho zkušenosti z předmětu a ze závěrečné simulace. Maximální rozsah práce jsou 4 normostrany (předpokládá se však přiměřené vyčerpání tématu). Volba konkrétního tématu práce je ponechána na studentovi; může se jednat o popis a analýzu konkrétní situace s poučením do budoucna, o popis zlepšení v konkrétní v kurzu probírané dovednosti, o aplikaci nově nabytých znalostí a dovedností na situace z minulosti atp. Práce je formálně správná - neobsahuje jazykové chyby, překlepy, má vhodnou úpravu.
  • Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013.