ENV011 Soft Skills in Environmental Praxis

Faculty of Science
Autumn 2012
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s) (fasci plus compl plus > 4). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: k (colloquium), z (credit).
Teacher(s)
Ing. Boris Janča (lecturer)
Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS (lecturer)
Guaranteed by
prof. RNDr. Ivan Holoubek, CSc.
RECETOX – Faculty of Science
Contact Person: prof. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D.
Supplier department: RECETOX – Faculty of Science
Timetable
Wed 15:00–18:50 D29/252-RCX1
Prerequisites (in Czech)
Vzhledem k charakteru kurzu předpokládáme u studentů nejen zájem o jeho témata, ale také ochotu jít "s vlastní kůží na trh" a sdílet své zkušenosti. Vzhledem k závěrečné simulaci je vhodné, aby student měl přehled o environmentální problematice.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Kurz reaguje na současné požadavky, kdy je schopnost přenositelných kompetencí vyžadována na všech úrovních řízení. V rámci kurzu se studenti/ky zdokonalí v tzv. měkkých schopnostech (přenositelné kompetence, soft-skills)a způsobech prezentace vlastních výsledků. Tyto dovednosti zkvalitní jak jejich bezprostřední fázi přechodu do praxe, tak dlouhodobé obstání v praxi jako takové.

Účastníci kurzu:
  • získají přehled o specificích týmové spolupráce;
  • vyzkouší si práci ve skupině a v týmu;
  • získají přehled o základech řízení se zaměřením na řízení druhých, projektové řízení a sebeřízení;
  • získají přehled o základních prezentačních dovednostech;
  • vyzkouší si prezentaci před skupinou a získají na svoji prezentaci zpětnou vazbu;
  • vyzkouší si zpětnou vazbu v praxi, tj. zpětnou vazbu poskytnou i získají;
  • oddechnou si od běžné výuky, její formy i obsahu.
  • Syllabus (in Czech)
    • Výuka je rozdělena do tematických bloků, které budou procvičovány na pěti seminářích. Šesté, závěrečné setkání je věnováno závěrečné simulaci - kolokviu. Výuka bude probíhat v rozsahu 4 vyučovací hodiny jednou za 14 dní.
    • !AKTUALIZOVÁNY TERMÍNY BLOKOVÉ VÝUKY PRO PODZIMNÍ SEMESTR 2012!
    • V podzimním semestru 2012 jsou semináře rozloženy následovně:
    • 1. seminář: 10. října;
    • 2. seminář: 24. října;
    • 3. seminář: 7. listopadu;
    • 4. seminář: 21. listopadu;
    • 5. seminář: 5. prosince;
    • závěrečná simulace a kolokvium: 19. prosince.

    • 1. Úvodní seminář
    • Očekávání účastníků kurzu
    • Organizační záležitosti, rozdělení témat prezentací
    • Představení účastníků kurzu – práce se sociálními informacemi
    • Vnímání a poznávání druhých lidí. První dojem. Empatie. Chyby a zkreslení při vnímání a poznávání druhých lidí.
    • Prezentační dovednosti. Diskuse nad škálami pro posuzování vystoupení.
      Doporučená literatura:
    • Covey, S. 7 návyků vůdčích osobností. Praha: Pragma, 1994.
    • Buchtová, B. Rétorika. Praha: Grada, 2006 – Příprava a přednes mluveného projevu, str. 126-146 a Přednáška, str. 74-75.

    • 2. Sebereflexí k sebepoznávání – zpětná vazba
    • „Johari okno“ – model osobnosti podle Joe Lufta a Harry Inghama. Pravidla zpětné vazby. Zpětná vazba v mezilidské komunikaci a její nácvik.
    • Základy řízení (co lidé potřebují, aby mohli vykonávat svoji práci)
      Doporučená literatura:
    • Zucha, Rudolf O. Praktická příprava manažera : Nové metody a pohledy ve světovém kontextu. Praha : Management Press, 1993. str. 31-34, 25-27.
    • Plamínek, J. Synergický management. Praha : Argo, 2000.

    • 3. Verbální komunikace – trénink argumentačních dovedností
    • Argumentace a přesvědčování
    • Prezentace argumentů. Argumentační postupy. Manipulace v argumentaci.
    • Námitky a práce s emocemi
      Doporučená literatura:
    • Bělohlávková, V. 33 základních technik vyjednávání a argumentace. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2003.
    • Borg, J., Umění přesvědčivé komunikace: Jak ovlivňovat názory, postoje a činy druhých. 1. vydání. Praha: Grada, 2007.
    • Termann, S. Umění přesvědčit a vyjednat. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s. 2002.

    • 4. Týmová práce a projektové řízení
    • Význam týmové práce
    • Sestavování týmu, výběr členů týmu, týmové role
    • Komunikace v týmu
    • Kreativní řešení problémů
    • Řízení projektu
      Doporučená literatura:
    • Khelerová, V. Komunikační dovednosti manažera. Praha: Grada, 1995.
    • Hayes, N. Psychologie týmové práce – strategie efektivního vedení týmu. Praha : Portál, 2005. str. 73-105, 175-180.

    • 5. Sebeřízení a sebereflexe
    • Techniky time managementu
    • Využívání osobního času
    • Motivace
    • Postup při stanovení, plánování a dosahování cílů
    • Zásady duševní hygieny. Syndrom vyhoření.
    • Trh práce – sestavení životopisu a příprava na přijímací pohovor
      Doporučená literatura:
    • Šuleř, O. Manažerské techniky. Olomouc: Rubico, 1995.
    • Covey, S. 7 návyků vůdčích osobností. Praha: Pragma, 1994.
    • Míček, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN, 1976.

    • 6. Uplatnění soft skills v environmentální praxi - simulace
    • Integrace poznatků z předcházejících bloků a jejich využití v simulovaném prostředí
    Literature
      recommended literature
    • BORG, James. Umění přesvědčivé komunikace : jak ovlivňovat názory, postoje a činy druhých. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 177 s. ISBN 9788024719719. info
    • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. Rétorika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 210 s. ISBN 802470868X. info
    • HAYES, Nicky. Psychologie týmové práce : strategie efektivního vedení týmů. Translated by Pavla Le Roch. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 189 s. ISBN 8071789836. info
    • BĚLOHLÁVKOVÁ, Věra. 33 základních technik vyjednávání: získejte ze zákazníka maximum. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2003, iii, 95. ISBN 8025100332. info
    • TERMANN, Stanislav. Umění přesvědčit a vyjednat. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 164 s. ISBN 8024703041. info
    • PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 8072032585. info
    • Manažerské techniky. Edited by Oldřich Šuleř. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1995, 225 s. ISBN 80-85839-06-7. info
    • 7 návyků vůdčích osobností pro úspěšný a harmonický život :návrat etiky charakteru. Edited by Stephen R. Covey, Translated by Stanislav Michalík. 1. vyd. Praha: PRAGMA, 1994, 329 s. ISBN 80-85213-41-9. info
    • ZUCHA, Rudolf O. Praktická příprava manažera :nové metody a pohledy ve světovém kontextu. 1. vyd. Praha: Management Press, 1993, 190 s. ISBN 80-85603-32-2. info
      not specified
    • KHELEROVÁ, Vladimíra. Komunikační dovednosti manažera. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 141 s. ISBN 8071692239. info
    • MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 200 s. URL info
    Teaching methods (in Czech)
    Základem výuky je mix metod pracujících s vlastními zážitky účastníků kurzu (např. hraní rolí s následným rozborem); pro zasazení do kontextu jsou tyto interaktivní metody doplněny prezentacemi základů daného tématu.
    Assessment methods (in Czech)
    Pro úspěšné zakončení kurzu je třeba splnit všechny následující podmínky:
    1) aktivní účast na pěti seminářích (ano/ne)
    2) výklad jednoho tématu na semináři a odevzdání písemné přípravy (přijato/nepřijato)
    3) aktivní účast na přípravě a průběhu závěrečného kolokvia-simulace spojeného se zhodnocením odborných kompetencí (ano/ne)
    4) úspěšné absolvování písemné a ústní části kolokvia (prospěl/neprospěl)
    5) zpracování písemné práce shrnující zkušenosti z předmětu a závěrečné simulace (přijato/nepřijato)
    Celkově je kurz hodnocen prospěl/neprospěl (udělení kolokvia).

    1) Aktivní účast na seminářích
    Student se musí aktivně zúčastnit alespoň pěti čtyřhodinových seminářů. V závažných případech (dlouhodobá nemoc) je možná individuální dohoda s vyučujícím. Pokud student nesplní podmínku minimální účasti, nemůže předmět úspěšně absolvovat.

    2) Prezentace zvoleného tématu na semináři
    Témata budou nabídnuta a rozdělena mezi studenty na prvním semináři. Bude se jednat o některé konkrétní manažerské techniky nebo jednoduché teoretické koncepty. Zároveň se zadáním tématu bude stanovena i forma, jakou prezentace proběhne. Půjde o:
  • prezentaci s využitím PowerPointu
  • prezentaci s využitím flipchartu
  • prezentaci bez použití vizualizačních pomůcek

    Forma prezentace:
    Dvojice studentů připraví s pomocí literatury krátké vystoupení, které proběhne na jednom ze seminářů. Zároveň zpracuje písemný podklad k tématu, který bude sloužit jako „handout“ pro spolužáky (pro orientaci v tématu a jako příprava na závěrečný test). Tento materiál rozdají na semináři svým spolužákům a v den prezentace jej vloží do studijních materiálů na ISu.

    3) Simulace s účastí odborníka spojená se zhodnocením odborných kompetencí
    Kolokvium proběhne formou simulace odborného setkání, do jehož přípravy a realizace jsou zapojeni odborníci (Arnika, vyučující RECETOX, další externisté). V rámci zhodnocení proběhne zpětná vazba týkající se soft skills a také zhodnocení projevených odborných kompetencí. Úkolem studentů bude setkání připravit, zajistit jeho zdárný průběh, na setkání vystoupit a zhodnotit jej. Setkání tak představuje komplexní úkol integrující dílčí témata kurzu.

    4) Písemná práce
    Student zpracuje písemnou práci reflektující a shrnující jeho zkušenosti z předmětu a ze závěrečné simulace. Maximální rozsah práce jsou 4 normostrany (předpokládá se však přiměřené vyčerpání tématu). Volba konkrétního tématu práce je ponechána na studentovi; může se jednat o popis a analýzu konkrétní situace s poučením do budoucna, o popis zlepšení v konkrétní v kurzu probírané dovednosti, o aplikaci nově nabytých znalostí a dovedností na situace z minulosti atp. Práce je formálně správná - neobsahuje jazykové chyby, překlepy, má vhodnou úpravu.
  • Language of instruction
    Czech
    Further Comments
    Study Materials
    The course is taught annually.
    The course is also listed under the following terms Autumn 2011, Autumn 2011 - acreditation, Autumn 2013.
    • Enrolment Statistics (Autumn 2012, recent)
    • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2012/ENV011