EVS440 Educational and Research Policy

Faculty of Social Studies
Spring 2016
Extent and Intensity
1/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M. (lecturer)
Mgr. Sylvie Burianová (assistant)
Guaranteed by
doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS.
Supplier department: Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Timetable
Mon 9:45–11:15 U43
  • Timetable of Seminar Groups:
EVS440/Skupina_1: No timetable has been entered into IS.
EVS440/Skupina_2: No timetable has been entered into IS.
EVS440/Skupina_3: No timetable has been entered into IS.
EVS440/Skupina_4: No timetable has been entered into IS.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 24 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/24, only registered: 0/24
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Výzkumná a vzdělávací politika seznamuje studenty se základními politickými, sociálními a ekonomickými problémy vzdělávání a výzkumu v současné společnosti. Soustřeďuje se na představení struktura, procesů a výstupů vzdělávací a výzkumné politiky a její klíčové aktéry, na organizaci, řízení a financování školské soustavy, vysokých škol a výzkumných institucí. Pozornost je věnována konceptu společnosti vědění, vazbě mezi individuální a společenskou dimenzí vzdělávání, důsledkům přechodu od elitního, přes masové, až k univerzálnímu terciárnímu vzdělávání, problémů organizace a řízení výzkumu a jeho evaluace, a také souvislosti mezi hodnocením kvality a financováním vzdělávacích a výzkumných činností a institucí.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Politologické přístupy ke vzdělávací a výzkumné politice (analýza policy)
  • 2. Vzdělávání, věda a politika
  • 3. Společnost vědění
  • 4. Řízení, organizace a aktéři školské soustavy
  • 5. Sociální, ekonomické a politické problémy vzdělávání
  • 6. Teorie (ne)vzdělanosti
  • 7. Systém terciárního vzdělávání
  • 8. Vysoké školy: autonomie, performativita, odpovědnost
  • 9. Politika podpory výzkumu, vývoje a inovací
  • 10. Komparace vzdělávacích a výzkumných politik evropských zemí
  • 11. Evropská vzdělávací politika
  • 12. Evropská politika podpory výzkumu a vývoje
  • Literatura:
  • Balík, Stanislav (2010): Školská politika. In Balík, Stanislav; Císař, Ondřej; Fiala, Petr: Veřejné politiky v České republice v letech 1989-2009. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury s. 505-540.
  • Fiala, Petr; Nantl, Jiří (2010): Vysokoškolská a výzkumná politika. In Balík, Stanislav; Císař, Ondřej; Fiala, Petr: Veřejné politiky v České republice v letech 1989 -2009. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, s. 541 -576.
  • Fiala, Petr; Nantl, Jiří (2006): Evropská vzdělávací politika a zájmy České republiky. In Dočkal, Vít; Fiala, Petr; Kaniok, Petr; Pitrová, Markéta: Česká politika v Evropské unii. Evropský integrační proces a zájmy České republiky. Brno: Masarykova univerzita, s. 63 -75.
  • Fiala, Petr; Schubert, Klaus (2000): Moderní analýza politiky. Brno: Barrister&Principal, s. 51-147.
  • Liesmann, Konrad Paul (2012): Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.
  • Petrusek, Miloslav (2007): Společnost vědění. In Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství, s. 407-415.
  • Prudký, Libor; Pabián, Petr; Šíma, Karel (2010): České vysoké školství. Na cestě od elitního k univerzálnímu vzdělávání 1989-2009. Praha: Grada Publishing 2010.
  • Průcha, Jan (2012): Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, s. 67-202.
  • Veselý, Arnošt (2005): Vzdělávací politika. In Potůček, Martin a kol.: Veřejná politika. Praha: Sociologické nakladatelství, s. 277-309.
Teaching methods (in Czech)
Výuka je založena na přednáškách, řízené diskusi, pravidelné četbě odborné literatury a na aktivní individuální a skupinové práci v seminářích.
Assessment methods (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu předpokládá průběžnou přípravu na jednotlivá setkání včetně pravidelné četby zadané literatury, vypracování zadaných úkolů (3 kratší skupinové a jedna individuální práce) a aktivní účast na seminářích (70% hodnocení). Předmět je zakončen písemným testem ověřujícím dosažené znalosti (30 % hodnocení).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2016/EVS440