FC5805 Education at Health

Faculty of Education
Autumn 2016

The course is not taught in Autumn 2016

Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (lecturer)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Jana Jachymiáková
Supplier department: Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of this course, students should be able to:
Interpret basic Health Education conceptions
Interpret basic biomedicin and psychosocial conceptions
Motivate fo health support
Realize health support programmes
Syllabus
  • 1.) Health support – approach and definition 2.) Documents – Health 21, RVP ZV 3.) Biomedical domain: aliment, exercise, smoking, first-aid treatment 4.) Psychosocial domain: stressful situations, mental health disorders, drug and alcohol abuse, smoking, eating mental disorders... 5.) Didactic domain: Health support programmes
Literature
    required literature
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006. 311 s. ISBN 80-7367-059-3.
  • HOLČÍK, Jan and Ilona KOUPILOVÁ. Sociální determinanty zdraví. Základní fakta a doporučení pro praxi v kontextu programu Zdravá města. (Social Determinants of Health in the European Context. Basic Facts and Recommendations for Practice in the Health-Cities Context.). Časopis lékařů českých. Praha: ČLS JEP, vol. 140, No 1, p. 3-7. ISSN 0008-7335. 2001. info
  • HOLČÍK, J. Východiska evropské zdravotní strategie. Zdraví jako humánní hodnota. (Prerequisites for European health strategy. Health as a human value.). Veřejná správa S'98. Týdeník vlády České republiky. vol. 9, No 2, p. 24-25, 1998. info
  • HOLČÍK, Jan. Úvod do studia zdravotního stavu populace : [učební text pro sociální pracovníky]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity. 102 s. ISBN 8021012919. 1996. info
  • ČERVENKA, Stanislav. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? :o individuálních projektech škol. Edited by Miluše Havlínová. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom. 126 s. ISBN 80-901662-2-9. 1994. info
    recommended literature
  • HOLČÍK, Jan. Reforma zdravotnictví : Teoretická východiska (HEALTH CARE REFORM : Theoretical basis of health care reforms). Zdravotnictví v ČR. Praha: Asoc. pro rozv. soc. lék. a řízení péče, vol. 11, No 3, p. 78-82. ISSN 1213-6050. 2008. info
  • HOLČÍK, Jan. KULTURNÍ A HISTORICKÁ PODMÍNĚNOST (CULTURAL AND HISTORICAL INTERRELATION). In Škola a zdraví pro 21. století. 1st ed. Brno: Paido. p. 48-53. ISBN 80-7315-119-7. 2005. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál. 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. 1998. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus. 109 s. ISBN 80-7041-972-5. 1994. info
Teaching methods
Theoretical principles, videoprogrammes, study hour.
Assessment methods
Condition of inclusion is a seminary work (viz http://is.muni.cz/el/1441/podzim2011/OP3BK_PVZS/)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny.
The course is also listed under the following terms Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2016/FC5805