GEN114 Genderová socializace

Fakulta sociálních studií
podzim 2015

Předmět se v období podzim 2015 nevypisuje.

Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je představit studentkám a studentům sociologické a feministické teorie a výzkumy, které se zabývají genderovou socializací, genderovými aspekty dětství a dospívání. Na základě jejich znalosti potom přemýšlet o institucích, jejichž funkcí je právě socializace (rodina, škola). Kurz se zaměřuje především na normativní představy o maskulinitě a femininitě, které jsou v procesu socializace přebírány a prostřednictvím kterých jsou udržovány ve společnosti genderové nerovnosti. Vedle seznámení se se socializačními teoriemi a institucemi, kde socializace probíhá, si kurz klade za cíl reflexivní prozkoumání socializačních nástrojů (média, výukové materiály, pohádky a hračky atd.). Závěr kurzu bude věnován proměnám tradičních normativních vzorů a rozpouštění genderových identit.
Osnova
  • Sociologické a psychologické teorie socializace
  • Socializace ve feministických teoriích
  • Interpretativistický a poststrukturalistický přístup k genderu a dětství
  • Socializace v rodinách
  • Socializace a vzdělávací systém
  • Výzkumy dívčích a chlapeckých skupin
  • Pohádky, dětská literatura a hračky
  • Těla a sexuality
  • Genderové aspekty subkultur mládeže
Literatura
  • DAVIES, Bronwyn. Frogs and snails and feminist tales : preschool children and gender. Rev. ed. Cresskill, N.J.: Hampton Press. xiii, 182. ISBN 1572734485. 2002. info
  • BEAL, Carole R. Boys and girls : the development of gender roles. New York: McGraw-Hill. xxi, 359. ISBN 007004533X. 1994. URL info
  • SADKER, Myra a David Miller SADKER. Failing at fairness : how America's schools cheat girls. New York: Charles Scribner's Sons. xi, 347. ISBN 068480073X. 1994. info
  • THORNE, Barrie. Gender play : girls and boys in school. New Brunswick: Rutgers University Press. xi, 237. ISBN 0813519233. 1993. info
Výukové metody
čtení, diskuse, speciální úkoly, referáty
Metody hodnocení
závěrečný test
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2013.