IHIp01 Integrovaný přírodovědný a společenskovědní základ 4 - se zaměřením na národní dějiny

Pedagogická fakulta
jaro 2018

Předmět se v období jaro 2018 nevypisuje.

Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
IFCp01, IBIp01,IGEp01
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň znalostí studentů z oblasti přírodovědných a společenskovědných oborů, představit studentům historicko-geografické aspekty současné společnosti s důrazem na konkrétní důležité události a regionální aspekty a zažít výuku založenou na konstruktivistickém přístupu.

Cílem kurzu je poskytnout studentům ucelený pohled na historicko-geografické aspekty současné společnosti, včetně histrického kontextu vývoje českých zemí s důrazem na konkrétní důležité události a regionální aspekty.


Na konci tohoto kurzu bude student schopen:

  • představit vybrané mezníky v dějinách českého státu
  • vysvětlit žákům odborně správně a přiměřeně věku vybrané pojmy a společenské změny, které se odehrály na území českého státu
  • rozlišit hlavní principy regionální výuky a využitelných metod
  • popsat a charakterizovat základní body a myšlenky regionální výuky
  • vysvětlit a aplikovat principy demokracie a volebního systému českého státu
  • v praxi využít poznatků integrovaného historické a zeměpisného učiva na konkrétních příkladech a modelech
  • využívat místní tradice, historické památky, události a osobnosti ve výuce založené na regionálním principu a rozvíjet u žáků vztah k místu bydliště
  • Osnova
    • Vybrané mezníky našich národních dějin
    • Významné osobnosti našich národních dějin
    • Územní vývoj našeho státu
    • Region a regionální geografie
    • Administrativní členění České republiky
    • Úvod do regionálních dějin a jejich využití ve výuce (příklad: Brno v proměnách času)
    • Vycházky v terénu – Brno jako modelový příklad
    • Kulturně historická regionalistika – příklad Brna a okolí
    • Správa a volební systém v ČR
    • Demografie
    Literatura
      povinná literatura
    • ČAPKA, František. Obrazy ze života společnosti v českých dějinách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 126 s. ISBN 978-80-210-5195-9. info
      doporučená literatura
    • MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno: Paido, 1996, 97 s. ISBN 8085931141. info
    • ZOUHAROVÁ, Dáša. Regionální učebnice : metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 92 s. ISBN 9788087604137. info
    • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
    • KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 2. vyd. Praha: Fortuna, 2001, 104 s. ISBN 8071687588. info
    Výukové metody
    teoretická příprava, praktická cvičení
    Metody hodnocení
    písemný test
    Navazující předměty
    Informace učitele
    Sběr materiálů do portfolia Regionální kabinet – část HISTORIE: studenti v průběhu semestru shromažďují informace (texty, mapy, grafy a fotografie dokumentující významné události, místa a historické osobnosti, typické zvyky a tradice, a další informace) k místu svého bydliště nebo pedagogického působiště. Zápočtový test zaměřený na ověření znalostí a dovedností získaných v průběhu semestru.
    Další komentáře
    Poznámka k ukončení předmětu: do jara 2014 zakončení zk (3 kr.), od jara 2015 zakončení k (2 kr.)
    Předmět je vyučován každoročně.
    Výuka probíhá každý týden.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.