MPPH081p Psychology of health

Faculty of Medicine
Spring 2015
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Inst.for Research in School and Health – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Klára Dobrovolná, DiS.
Supplier department: Inst.for Research in School and Health – Faculty of Education
Timetable
Mon 16. 2. to Fri 15. 5. Thu 10:15–11:55 učebna 35
Prerequisites (in Czech)
MPPO071 Psychology of Personality
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Posluchači se seznámí se základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny. Současná psychohygiena ústí v mnoha svých koncepcích do moderní psychologie zdraví, která se orientuje na projektování zdraví jako stavu “plné tělesné, psychické a sociální pohody” z psychologického aspektu. Poznatky jsou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem studentů z psychologie a pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout studentovi rovněž praktické dovednosti při zvládání náročných životních situací a pro rozvoj osobnosti
Syllabus (in Czech)
  • Vymezení a předmět psychohygieny. Základní pojmy psychohygieny. Psychologie zdraví, její vymezení a úkoly. Světová zdravotnická organizace (WHO), její úkoly a programy. ZDRAVÍ PRO 21. STOLETÍ. Definování kategorií zdraví. Prevence. Výkonnost, práceschopnost a únava. Psychohygiena odpočinku. Relaxace a rekreace. Průběh výkonnosti. Biorytmicita. Křivky výkonnosti. Optimalizace školního rozvrhu. Psychohygiena volného času. Hra a relaxace. Psychohygiena spánku. Imaginace a relaxace. Fenomén stresu. Vývoj teorie stresu v medicíně a v psychologii.. Koncepce stresu a jeho teorie. Teorie Selyeho a Lazaruse. Eustres a distres. Náročné životní situace a jejich zvládání. Coping-proces. Fenomén nezdolnosti. Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh. Neurotické poruchy. Vymezení, vývoj pojmu. Prevence neuróz. Psychologie zdraví, psychohygiena a psychoterapie. Psychoterapie a výchova. Psychagogika. Psychohygiena učení. Přetěžování ve škole. Tréma. Úloha fyzikálních podmínek prostředí. Samoučení. Sebevýchova. Self-management. Kvalita života a životní styl. Psychické mechanismy závislosti. Osobnost toxikomana. Sociálně-psychologické otázky psychohygieny. Optimální komunikace. Sociální opora. Relaxační techniky a antistresové programy, jejich principy, klasifikace a teoretická východiska. Rozvoj osobnosti, osobnostní růst. Flow. Well-being. Fitness. Wellness. Optimismus. Sebepoznání a self-esteem. Zdraví a spiritualita. Zrání osobnosti. Perspektivy psychologie zdraví a psychohygieny. Škola a podpora zdraví. Úskalí psychohygieny.
Literature
  • BLAHUTKOVÁ, Marie, Eva MATĚJKOVÁ and Lucie BRŮŽKOVÁ. Psychologie zdraví pro studenty bakalářských a magisterských oborů (Health Psychology for students of bachelor's and master's programs). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 128 pp. ISBN 978-80-210-5417-2. info
  • BEDRNOVÁ, Eva. Management osobního rozvoje : duševní hygiena, sebeřízení a efektivní životní styl. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2009, 359 s. ISBN 9788072611980. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání druhé. Praha: Portál, 2003, 279 stran. ISBN 8071787744. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 198 s. ISBN 8024701790. info
  • SCHREIBER, Vratislav. Lidský stres. Illustrated by Jaroslav Plesl. 2., upr. vyd. Praha: Academia, 2000, 106 s. ISBN 8020002405. info
  • MÍČEK, Libor and Vladimir ZEMAN. Ucitel a stres - II. rizsirene vydani (The Teacher and Stress - Second Expanded Edition.). In Ucitel a stres. Opava: Vademecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994, 190 s. ISBN 8071691216. info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 207 s. URL info
Teaching methods
lecture
Assessment methods
examination
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/med/spring2015/MPPH081p