MVD020K Kreativita a kritické myšlení

Právnická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Boris Janča (cvičící)
JUDr. Simona Trávníčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Boris Janča
Ústav dovednostní výuky a inovace studia – Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Martin Pěnčík
Dodavatelské pracoviště: Ústav dovednostní výuky a inovace studia – Právnická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MVD020K/01: Čt 28. 2. 15:05–16:35 148, 16:40–18:10 148, Čt 14. 3. 15:05–16:35 148, 16:40–18:10 148, Čt 28. 3. 15:05–16:35 148, 16:40–18:10 148, Čt 11. 4. 15:05–16:35 148, 16:40–18:10 148, Čt 25. 4. 15:05–16:35 148, 16:40–18:10 148, Čt 9. 5. 15:05–16:35 148, 16:40–18:10 148, B. Janča
Předpoklady
SOUHLAS
Vzhledem k charakteru kurzu předpokládáme u studentů nejen zájem o jeho témata, ale také ochotu jít "s vlastní kůží na trh" a sdílet své zkušenosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět reflektuje v praxi rostoucí množství netradičních a nerutinních úkolů a problémů vyžadujících nové, předem neznámé řešení. Obsah kurzu navazuje na obecný postup řešení netradičního úkolu a zaměřuje se na fáze generování, hodnocení a výběr řešení. Umožňuje tak nejen lepší práci v rámci zvoleného oboru, ale také jednodušší přesah do oborů nových a větší flexibilitu absolventa.

Účastníci kurzu:
  • získají přehled o významu kreativity;
  • vyzkoušejí si techniky podporující hledání nových řešení a další práci s nimi;
  • zvládnou vybrané techniky k práci s variantami;
  • získají základy kritického myšlení.
  • Osnova
    • Výuka bude probíhat v rozsahu 4 vyučovací hodiny jednou za 14 dní (viz rozvrh předmětu).

    • Přehled základních témat
      Různým tématům bude věnován různý prostor; nejedná se tedy o přehled jednotlivých hodin. Rozsah tématu a konkrétní zaměření může být také upraveno dle potřeb studentů (dosavadní zkušenosti atp.).

    • Kreativita
    • princip a význam (oblasti užití, pracovní kontext, vazba na způsob práce – týmová spolupráce atp., inovační prostředí), mozek a mentální bariéry
    • konvergentní, divergentní a laterální myšlení
    • omezení jako faktor podporující kreativitu

    • Osobnost
    • já a kreativita, osobnostní typologie
    • podpora a rozvoj vrozené kreativity

    • Metody generování nových řešení
    • brainstorming
    • brainwriting
    • brainpool
    • crawford slip
    • frakcionalizace a inverze problému atp.

    • Metody třídění a základního hodnocení řešení
    • myšlenkové mapy
    • analýza dle příbuznosti
    • šest myslících klobouků
    • metoda Walta Disney atp.

    • Hodnocení a výběr řešení
    • analýza rizik
    • citlivostní analýza
    • hodnocení dle kritérií atp.

    • Kritické myšlení
    • principy a kontext, předpoklad pro výběr vhodného řešení
    • argument a argumentace, hledání a výstavba argumentu
    Literatura
    • Bude doplněno vyučujícím po zahájení kurzu,
    Výukové metody
    Interaktivní forma s využitím modelových situací a jejich reflexe
    Těžiště seminářů leží v aktivitě studentů – hraní modelových situací, reflexe jejich průběhu a zpětná vazba na výkon jednotlivců. Frontální a teoretická část je omezena na nezbytné minimum a spočívá zejména v podobě úvodu do tématu, zasazení dění do obecného kontextu, upozornění na související dění. U vybraných témat či technik předpokládáme přesah do tréninkové podoby, tj. opakovaného cíleného nacvičování dané dovednosti, u zbývajících pak alespoň vyzkoušení a získání přehledu o míře zvládnutí/nezvládnutí.
    Metody hodnocení
    Neklasifikovaným způsobem (kolokvium/zápočet), jelikož jen těžko lze dosažení hodnotit známkou.
    Požadavky na ukončení
  • aktivní účast (plnění úkolů zadávaných na semináři, poskytování zpětné vazby apod.)
  • seminární práce – kazuistika s návrhem řešení, reflexe semestru
  • reálné výstupy
  • zvládnutí modelových situací
  • získání určitého počtu bodů od ostatních studentů (hodnocení průběžné práce v semestru na zadávaných úkolech)
  • Informace učitele
    Povaha předmětu neumožňuje absolvování předmětu distančně, studenti s povoleným ISP jsou povinni se účastnit výuky v plném rozsahu.
    logolink opvk


    Registrace a zápis předmětu
    U předmětu není soutěž v registraci. Možnost jeho zaregistrování má kdokoli, kdo splňuje prerekvizity. Proč? Chceme mít možnost do předmětu vybrat ty studenty, co mají zájem o rozvoj těchto dovedností, nikoli pouze ty, kteří se stihnou včas zaregistrovat. Pro zápis tohoto předmětu si proto všichni zaregistrovaní musí požádat o výjimku. Na základě informací poskytnutých od uchazečů o zápis předmětu, které zaregistrovaným přijdou emailem, potom bude výjimka udělena a předmět vám bude zapsán. Věříme, že se tak na výuce setkáme skutečně s těmi, co mají o tento předmět zájem.
    O postupu budeme zaregistrované informovat emailem.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015.