MVZ404 Theories of Conflict, War and Peace in IR

Faculty of Social Studies
Spring 2008
Extent and Intensity
1/1/0. 14 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Zdeněk Kříž, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Urbanovská, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Petr Suchý, Ph.D.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS.
Timetable
Wed 14:00–15:40 U42
Prerequisites (in Czech)
Schopnost číst v anglickém jazyce.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Anotace: Předmět se zabývá teorií konfliktu a teorií války a míru. Po výkladu obecné teorie konfliktu a problematiky ozbrojených konfliktů v mezinárodních vztazích a jejich prevence bude důraz položen na problematikou války a míru v teorii mezinárodních vztahů. Studenti se také seznámí s teoretickými koncepty revoluce ve vojenských záležitostech. Válka bude zkoumána ve všech jejích aspektech. Předmět poskytne přehled o hlavních teoriích zabývajících se ozbrojenými konflikty, válkou a mírem, typologii válečných konfliktů, reflexi války a míru v mezinárodním právu, způsobech regulace válečných konfliktů, problémech spojenými s prováděním humanitárních intervencí a revoluci ve vojenských záležitostech.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Uvedení do problematiky – výklad základních pojmů (konflikt, válka, mír atd.) zadání témat „position papers“, seznámení s předpokládanými parametry analytických studií a uvedení do odborné literatury. 2. Konflikty v mezinárodních vztazích a jejich výzkum. 3. Diskuse konceptů analytických studií. 4. Prevence vypuknutí konfliktů a postkonfliktní rekonstrukce. 5. Role mezinárodních organizací při řešení konfliktů. 6. Diskuse k position paper č. 1. 7. Teorie o příčinách válek I. 8. Teorie o příčinách válek II. 9. Válka proti terorismu, teoretické reflexe mezinárodního terorismu a možnosti jeho potírání. 10. Koncepty revoluce ve vojenských záležitostech. 11. Diskuse k position paper č. 2, 12. Přednesení zbývajících referátů a všeobecná diskuse. 13. Zápočtová písemná prověrka. Literatura Aron, Raymond (1967): Peace and War. New York, s. 1 – 176. Cohen, Eliot (2002): Technology and Warfare. In: Baylis, John – Wirtz, James – Cohen, Eliot – Gray, Colin S.: Strategy in the Contemporary World. University of Oxford, s. 235 – 253. Drulák, P. (2003): Teorie mezinárodních vztahů. Praha, s. 175 – 186. Eichler, Jan (2004): Globální terorismus jako nejvážnější bezpečnostní hrozba současnosti. Vojenské rozhledy, č. 1, s. 8 – 19. Evan, William M. (2005): War and Peace in an Age of Terrorism. A Reader, s. 1 – 234, 341 – 375 Farel, Theo (2002): Humanitarian Intervention and Peace Operations. In: Baylis, John – Wirtz, James – Cohen, Eliot – Gray, Colin S.: Strategy in the Contemporary World. University of Oxford, s. 286 – 308. Kant, Immanuel (1999): K věčnému míru: filosofický projekt. Praha, Oikomenh. Kiras, James D. (2002): Terrorism and Irregular Warfare. In: Baylis, John – Wirtz, James – Cohen, Eliot – Gray, Colin S.: Strategy in the Contemporary World. University of Oxford, s. 208 – 234. Kříž, Zdeněk (2003): Reforma Bundeswehru a obecné trendy vývoje postavení armády v moderní demokracii. Mezinárodní vztahy, č. 3, s. 5 – 23. Morris, Justin – McCoubrey, Hilaire (2002): Law, Politics, and the Use of Force. In: Baylis, John – Wirtz, James – Cohen, Eliot – Gray, Colin S.: Strategy in the Contemporary World. University of Oxford, s. 45 – 65. Strmiska, Maxmilián (2001): Protest, politické násilí a teror. Studie ke genezi subverzívních teroristických skupin. Politologický časopis, Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, č. 3, s. 258 - 269. Toffler, Alvin – Toflerová, Heidi (2002): Válka a antiválka. Jak porozumět dnešnímu globálnímu chaosu. Praha. Waisová, Šárka (2005): Řešení konfliktů v mezinárodních vztazích. Praha: Portál.
Assessment methods (in Czech)
povinný kurs - A, ukončený zápočtem a zkouškou a oceněný 14 kredity. Přednášky slouží důsledně pouze jako uvedení do problematiky. Předpokládá se, že jádro že hlavní část látky zvládnou studenti prostřednictvím samostudia povinné odborné literatury. V průběhu kursu studenti zpracovávají, obhajují a odevzdávají dva „position papers“ k zadané literatuře, jeden až dva referáty (bude upřesněno dle počtu studentů), napíší jednu analytickou studii na předem zadané téma a absolvují zápočtovou písemnou prověrku (na 60%) z látky obsažené v textech k „postition papers“. V „postition papers“ se studenti zaměří zejména na výklad a obhajobu vlastních postojů k závěrům autora studie, která je předepsána jako hlavní literatura k příslušnému „position paper“. U „position papers“ se předpokládá rozsah kolem 10 minut. V referátech studenti seznámí ostatní formou prezentace s názory autorů. Výklad a obhajoba vlastních názorů na problém by neměla přesáhnout 1/3 předpokládaného času (10 – 15 min). Referáty se obvykle budou týkat problémů probíraných na přednášce. V analytické studii rozeberou studenti vybraný problém. Předpokládá se, že tyto studie budou používat jako analytické nástroje teorii mezinárodních vztahů, bezpečnostních a strategických studií a mírových studií. Výlučně deskriptivní práce nebudou akceptovány. Předpokládaný rozsah studie je zhoruba 15 – 20 stran. Koncepty budu diskutovány mezi studenty a definitivně schvalovány vyučujícím na individuální konzultaci („face to face“ nebo elektronicky, dle potřeby). Jako základ tohoto typu textu mohou být použity části právě zpracovávané nebo připravované magisterské práce. Všechny výše uvedené úkoly musí být splněny do začátku zkouškového období (analytické studie odevzdány). V případě analytických studií, pokud nebudou přijaty, musí být dopracovány do akceptovatelné podoby do konce zkouškového období. Bez řádného a včasného splnění všech těchto úkolů (nezbytné k udělení zápočtu) nebude student připuštěn ke zkoušce. Pokud nebude přijata analytická studie do stanoveného termínu (konec zkouškového období), bude student hodnocen F i kdyby všechny ostatní úkoly úspěšně splnil. Obsahem písemné zkoušky (30 otázek po jednom bodu, minimálně 60% úspěšnost) bude přednášená látka, povinná literatura, literatura k „position papers“ , referáty a další průběžně dodávané materiály.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2008/MVZ404