PBSNPB21 Global Education

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martina Holková (přednášející), doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé pondělí 10:50–14:05 L35
Předpoklady
Předmět je vyučován v anglickém jazyce. Vhodná běžná komunikační úroveň znalostí anglického jazyka. Hodnocení jazykových dovedností není součástí kurzu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz nabídne tematický a metodický vhled do oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV), účastníci na konci kurzu porozumí jeho východiskům a cílům. Velký prostor bude věnován modelovým lekcím, které si studenti budou moci zažít v roli účastníků. Kurz bude veden metodami aktivního učení a programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Prostřednictvím praktických ukázek se studenti seznámí s konkrétními tématy globálního rozvojového vzdělávání, např. problematika rozvojové spolupráce a konceptu „rozvoje“, ekonomická provázanost světa či rozmanitost perspektiv.
Osnova
  • Uvedení do problematiky a globálních souvislostí. Zahraniční rozvojová spolupráce – definice a principy. Sport a rozvojové vzdělávání (životní podmínky v afrických slumech a význam fotbalu v tamnějších podmínkách). Zahraniční rozvojová spolupráce České republiky. Principy a metody rozvojového vzdělávání. Mezinárodní organizace v rozvoji.
Literatura
  • NÁDVORNÍK, O., Volfová, A. Globální rozvojové vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2004.
  • Globální problémy a rozvojová spolupráce : témata, o která se lidé zajímají. Edited by Věra Exnerová. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, 2005, 255 s. ISBN 8086961001. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 235 s. ISBN 80-7178-474-5. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 253 s. ISBN 80-7178-369-2. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
Výukové metody
seminář, přednáška, diskuze
Metody hodnocení
Typ výuky: přednášky, diskuse v hodině, skupinové projekty. Zakončení: odevzdání projektu.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Výuka bude probíhat v anglickém jazyce. doporučená literatura (knihy je možno nahlédnout v knihovně NaZemi – společnost pro fair trade (Brno): ALLUM, L. How do we know its working? RISC 2008. ANDREOTTI, V. Soft versus Critical Global Citizenship Education. A Development Education Review, Issue 3: 40–51, 2006. Dostupné z http://www.developmenteducationreview.com/issue3-focus4?page=show Ed. BOURN, D. Development Education Debates and Dialogue. Institute of Education, University of London: 1–14, 2008. European Development Education Monitoring Report "DE Watch". Brusel, DEEP 2010. Dostupné z http://www.coe.int/t/dg4/nscentre/ge/DE_Watch.pdf FREIRE, P. Education for Critical Conciousness. London, Continuum 2010. HARTMEYER, H. Experiencing the World. Waxmann 2008 Ed. HICKS, D. HOLDEN, C. Teaching the Global Dimension. Routledge 2007. STERLING, S. Sustainable Education. Green Books 2001.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je vyučován i v anglickém jazyce. Výuka probíhá v učebně ACOR.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2017, podzim 2018.