PGK42A79 Andragogy

Faculty of Arts
Spring 2015
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students will achieve knowledge of basements of andragogy and of principles of adults learning generally. They will understand specifics of using teaching methods in the process of adult education. Factors influencing effectiveness of learning process will be discussed and also methods and forms of adult learning. Special attention will be focused on the personality and techniques of lecturer's work.
Syllabus
  • 1. Andragogy – disciplinary frameworks, characteristics.
  • 2. Adult education today, contexts and documents for Czech republic and European community.
  • 3. Adult education theories.
  • 4. Adult learner in andragogy.
  • 5. Adult education in national and international perspectives, Czech and European educational policy.
  • 6. Adult education institutions. Professions in adult education. Adult education financing.
  • 7. Didactics of adult education.
  • 8. Contemporary adult education concepts. Lifelong learning. Formal, nonformal and infomal learning and education.
  • 9. In-company training. Individual and organizational development.
  • 10. Self-education concepts – reflexive practice, Kolb's learning cycle etc.). Self-education support.
Literature
    required literature
  • NOVOTNÝ, Petr. Pracoviště jako prostor k učení (Workplaces as learning spaces). Online. In Pracoviště jako prostor k učení. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 97 pp. ISBN 978-80-210-4918-5. [citováno 2024-04-24] info
  • NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. (Workplace Learning. Possibilities to apply the concept of workplace learning in the Czech environment.). Online. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 152 pp. ISBN 978-80-210-5116-4. [citováno 2024-04-24] info
    not specified
  • Bílá kniha : národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Variant.) : Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Online info
  • RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice (Do We Learn Through All Our Lives? On adult education in the Czech Republic). Online. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 339 pp. ISBN 978-80-210-5859-0. [citováno 2024-04-24] info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. Online. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. 216 s. ISBN 80-86432-23-8. [citováno 2024-04-24] info
  • Strategy of human resources development for the Czech Republic. Online. Praha: Úřad vlády ČR, 2003. 64, 72 s. ISBN 80-86734-02-1. [citováno 2024-04-24] info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu (Literacy: the old topic in a new perspective). Online. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown, 2002. 199 pp. Edice Rubikon, sv. 8. ISBN 80-210-2858-0. [citováno 2024-04-24] info
  • BENEŠ, Milan. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. Online. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2002. 110 s. ISBN 80-86432-40-8. [citováno 2024-04-24] info
  • ROGERS, Jennifer. Adults learning. Online. 4th ed. Buckingham: Open University Press, 2001. 225 s. ISBN 0-335-20677-8. [citováno 2024-04-24] info
  • ČERYCH, Ladislav. České vzdělání a Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie : Program Phare, projekt č. CZ 9405-01-03-01. Online. Praha: Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999. 88 s. ISBN 8021103124. [citováno 2024-04-24] info
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Online. Praha: Karolinum, 1999. 129 s. ISBN 8071843814. [citováno 2024-04-24] info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 319 s. ISBN 80-7178-290-4. [citováno 2024-04-24] info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Marketing ve vzdělávání dospělých. Online. [Praha]: DAHA, 1998. 55 s. ISBN 80-902232-2-2. [citováno 2024-04-24] info
  • BELCOURT, Monica and Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998. 243 s. ISBN 8071694592. [citováno 2024-04-24] info
  • Vyučování a učení : cesta k učící se společnosti : (Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě). Online. Edited by Květa Goulliová, Translated by Antonín Mikeš. Praha: Učitelské noviny - Gnosis, 1997. 96 s. [citováno 2024-04-24] info
  • PAVLÍK, Oldřich, Luboš CHALOUPKA and Karel KOHOUT. Vzdělávání dospělých : výtah z dokumentů a publikací. Online. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997. 111 s. [citováno 2024-04-24] info
  • LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Online. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996. 157 s. ISBN 8071841684. [citováno 2024-04-24] info
  • Vzdělávání a rozvoj manažerů. Online. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996. 631 s. ISBN 8071692506. [citováno 2024-04-24] info
Assessment methods
Lecture and seminar. Final written test.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Teacher's information
http://www.phil.muni.cz/elf
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2015/PGK42A79