PSA_035 Educational psychology II

Faculty of Arts
Autumn 2015
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (lecturer)
Klára Procházková (seminar tutor)
Mgr. Veronika Tlapáková (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Eliška Čejková, Ph.D. (assistant)
Mgr. Lenka Nováková (assistant)
Mgr. et Mgr. Kamila Šustrová (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Arts
Timetable
Wed 10:50–12:25 zruseno C21
  • Timetable of Seminar Groups:
PSA_035/erasmus: No timetable has been entered into IS. K. Procházková
PSA_035/kombinovane_stud: No timetable has been entered into IS. K. Procházková
PSA_035/1: No timetable has been entered into IS. K. Bartošová, K. Procházková, V. Tlapáková
PSA_035/2: No timetable has been entered into IS. K. Bartošová, K. Procházková, V. Tlapáková
PSA_035/3: No timetable has been entered into IS. K. Bartošová, K. Procházková, V. Tlapáková
PSA_035/4: No timetable has been entered into IS. K. Bartošová, K. Procházková, V. Tlapáková
Prerequisites
PSA_0SZ Comprehensive Examination && PSA_022 Educational psychology I
PSA_022 Educational psychology I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Educational psychology: Psychological laws regarding changes in subjects, effected by educational process. Students will be introduced into basic and latest knowledge of this special discipline with application of theory to practical settings of everyday learning, teaching, education and self-education.
Syllabus
  • Ethics in school psychology. collaboration of school psychologist with other onstitutions
  • Personality of teacher. Typology. Personality development, self-reflection and continuous process of self-improving. Teacher - student relationship. Attitudes and commitments.
  • Teaching styles of teachers. Communication in education. Characteristics. Uniqueness of pedagogical communication.
  • Methods of Active teaching.
  • Videotraining
  • School social climate. School class climate. Terminology and research. Influencing school social climate and school class climate.
  • Psychology of education and self-education. Requirements, punishment and rewards in education. Role playing as a model of teaching. Verbal, non-verbal, direct and indirect education. Personality and self-education.
  • School behavioral problems and social pathological phenomenons. Lying, cheating, stealing, indiscipline, truancy and risk-taking behavior.
  • Re-education. Personality change. Bad habits.
  • School difficulties, overloading and coping strategies.
Literature
    required literature
  • ČÁP, Jan and Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál. 655 s. ISBN 80-7178-463-X. 2001. info
  • Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • BOURCET, Stéphane and Isabelle GRAVILLON. Šikana ve škole, na ulici, doma : jak bránit své dítě... : praktický průvodce pro rodiče, pedagogy a vychovatele. Translated by Martina Vančurová. 1. vydání. Praha: Albatros. 71 stran. ISBN 8000015528. 2006. info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál. 151 stran. ISBN 8071789453. 2005. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál. 383 s. ISBN 8071780268. 2003. info
    recommended literature
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum. 413 s. ISBN 80-7066-534-3. 1993. info
  • Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. SPN, Bratislava 1988, 1990, 1991.
  • ĎURIČ, Ladislav and Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. 592 s. 1977. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum. 430 s. ISBN 8024610744. 2005. info
  • DAŘÍLEK, Pavel and Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. 234 s. ISBN 8070678372. 1998. info
  • KUSÁK, Pavel and Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. 234 s. ISBN 8024402947. 2001. info
  • PRŮCHA, Jan and Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu (The Ethical Code of Czech Educational Sciences and Research). Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, vol. 19, No 2, p. 89-105, 12 pp. ISSN 1211-4669. 2009. Fulltext info
  • SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 1. Praha: Portál. 150 s. ISBN 9788073672461. 2009. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ and Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál. 395 s. ISBN 9788073676476. 2009. info
  • FENSTERMACHER, Gary D. and Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál. 124 stran. ISBN 9788073674717. 2008. info
  • AUGER, Marie-Thérèse and Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Translated by Lucie Hučínová. Vyd. 1. Praha: Portál. 121 s. ISBN 8071789070. 2005. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál. 155 s. ISBN 8071789658. 2004. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. 1995. info
    not specified
  • ĎURIČ, Ladislav and Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. 463 s. ISBN 8008024984. 1997. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum. 170 s. ISBN 8071844888. 1997. info
Teaching methods
Lectures, seminars, class discussions, practical exercises.
Assessment methods
Lectures and seminars. Admission conditions: 80% seminar attendance, seminary papers, term paper „The educational, behavioral, and psychological characteristics of a pupil“. The course is closed by writtemn test and oral exam (Educational psychology I and II). Type of completion: written test, oral examination, seminary work.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 1999, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2015/PSA_035