PSY107 Social Psychology I

Faculty of Social Studies
Autumn 2005
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (alternate examiner)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Timetable
Tue 16:00–17:40 U23, Tue 18:00–19:40 U23 and each even Tuesday 14:00–15:40 P21
  • Timetable of Seminar Groups:
PSY107/NEPSY: No timetable has been entered into IS. J. Mareš
PSY107/PSY_A: No timetable has been entered into IS. M. Vaculík
PSY107/PSY_B: No timetable has been entered into IS. M. Vaculík
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 13 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem kursu je osvojit si základní pojmy, poznatky a některé teorie o socializaci osobnosti, sociální kognici a prožívání sociální interakce. . Rozumět chování a prožívání člověka v jeho sociálním kontextu a vzájemné interakci s druhými lidmi. Dále jde o osvojení základních principů sociálně psychologické metodologie a sociálně psychologického myšlení
Syllabus (in Czech)
  • I. METODOLOGICKÝ A HISTORICKO-SROVNÁVACÍ POHLED
  • 1. Mýtus a realita sociální psychologie (SP). Předmět, souvislosti, možné úhly pohledu
  • Základní vztahový rámec sociálně psychologického uvažování. Co může a co nemůže SP. Předmět studia SP. SP v kontextu základních psychologických disciplín (zejm. obecná psychologie, vývojová psychologie, psychologie osobnosti. Vazba na další příbuzné vědy o člověku (sociologie, kulturní antropologie, pedagogika a další). SP v kontextu interdisciplinárního přístupu. Rámcová představa o aplikačních oblastech SP.
  • 2. Prehistorie a přímé kořeny vzniku SP.
  • Vývoj sociálně psychologického uvažování od starověku až do 19. století (Platon, Aristoteles, sv. Augustin, T. Akvinský, N. Machiavelli, T. Hobbs a další). Psychologie národů (M. Lazarus, W. Wundt), psychologie davu (G. LeBon), sociální darwinismus a pozitivismus (A. Comte) jako přímé kořeny vzniku SP jako samostatného oboru.
  • 3. Základní trendy v sociálně psychologickém myšlení ve 20. století
  • První texty (učebnice) SP (W. McDougall, E.A. Ross). Sociální behaviorismus a symbolický interakcionismus (G.H. Mead). Individuálně orientovaná SP ( F.H. Allport), vliv kulturní psychoanalýzy (K. Horneyová, H.S. Sullivan), adleriánská SP, humanistická neopsychoanalýza (E. Fromm). Antropologické příspěvky k SP (M. Meadová, B.K. Malinowski). Teorie pole (K. Lewin) a vliv gestalt psychologie na SP. Teorie sociálního učení.
  • 4. Současná vlivná paradigmata v SP
  • Behaviorální, resp. neobehaviorální paradigma, kognitivní paradigma a rolové paradigma. Evoluční a vývojová sociální psychologie. Jejich přednosti, nedostatky, hlavní temata. Tzv. kritická psychologie, pokusy o komplexnější teoretické přístupy - př. teorie R. Harrého. Teorie středního dosahu - význam a jejichvztah k tzv. velkým teoriím.
  • 5. Metody výzkumu v SP a uvedení do metod aplikované SP. Formulace problémů v SP. Vztah teorie (problém) - model - operacionalizace. Typy výzkumných projektů v SP (kvanititativní, kvalitativní, typologický přístup, korelační, heuristický a experimentální design). Experiment v SP (laboratorní, v přirozených podmínkách, přirozený experiment, ex post facto). Dotazníkové a testové metody v SP. Tzv. interakční metody aplikované SP. Etické aspekty výzkumu v SP a morální dimenze v práci sociálního psychologa.
  • II. SOCIÁLNÍ KOGNICE
  • 6. Vztah k sobě samému
  • Vztah sobě samému jako produkt sociální interakce - základní pojmy: já jako subjekt, já jako objekt, vztah k sobě samému - kognitivní (self-concept, self-schema) , emocionální (self-esteem, self-worth) a behaviorální (self-presentation) hledisko. Sebepercepční teorie D. J. Bema, sebediskrepanční teorie (T.E. Higgins). Sebeuvědomění, sebevědomí, sebeobranné a sebepodporující mechanismy. Sebepresentačni startegie , sebemonitorování, veřejné a soukromé já. Já v jednání - self-eficcacy (A. Bandura).
  • 7. Sociální percepce a kategorizace
  • Základní charakteristika sociální percepce - širší a užší vymezení. Schéma procesů sociální percepce - první dojem vers. komplexní posouzení. Utváření dojmů o druhých lidech, spjatost percepce s motivací. Zkreslení a chyby v sociální percepci. Vliv positivního a negativního hodnocení na přesnost percepce. Osobnostní a situační vlivy, vliv metakomunikace na sociální percpeci, záměrné zkreslení. Sociální kategorizace (H. Tajfel), pojem sociálního stereotypu (autostereotyp a heterostereotyp). Spjatost percepce s procesy atribuce.
  • 8. Interpretace soc. reality - atribuční teorie
  • Naivní psychologie F. Heidera , implicitní teorie osobnosti H. Kelleyho jako východiska atribučních přístupů. Teorie kauzálních schemat. Okolností atribuování, základní principy atribuování (znevažování, kovariance). Pravidla uvažování o příčinách (distinkce, konzistence a konsensus). Dimenze kauzality (B. Weiner). Diference v sebeatribuování a atribuování chování druhých. Chyby v atribučních procesech (zákl. atribuční chyba ), atribuce úspěchu a neúspěchu.
  • III. SOCIALIZACE A IDENTITA OSOBNOSTI
  • 9. Socializace osobnosti.
  • Základní charakteristiky procesu socializace: hodnotově normativní, rezultativní, mezilidsky-vztahový a osobnostní aspekt. Tři úrovně projevování socializace: organismus vers. prostředí, subjekt vers. objekt a osobnost vers. skupina. Imitace a identifikace jako základní formy sociálního učení, význam primárních skupin, další charakteristiky (J.B. Rotter). Význam ranné emocionální a sociální zkušenosti (attachment) a uspokojení bazálních psychosociálních potřeb pro pozdější vývoj. životní spokojenost , pocit pohody (well-being) a pocit osobní a sociální kompetence jako ukazatele úspěšné socializace. Socializace morálky (L. Kohlberg).
  • 10. Osobní a sociální identita
  • Osobní a sociální identita - základní vymezení. Srovnání vývojového pohledu na utváření osobní a sociální identity (E. Erikson, E. Marcia, M. Berzonsky) se sociálně psychologickým přístupem.. Pohled na identitu z pozic symbolického interakcionismu (S. Stryker) či dramaturgického interakcionismu (E. Goffman), konstruktivismu (J. Kelly), z teorie meziskupinového chování (H Tajfel), z hlediska kognitivní přístupu (J. C. Turner). Upozornění na etnolingvistická teorie sociální identity (H. Gilles) a etogenetický přístup R. Harrého.
Literature
  • VÝROST, Jozef and Ivan SLAMĚNÍK. Sociálna psychológia : Sociální psychologie [Výrost, 1997]. Online info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Základy sociální psychologie. Online. Vyd. 3. zcela přeprac. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, [citováno 2024-04-24] info
Assessment methods (in Czech)
Přednášky se budou konat ve třech blocích, semináře zpravidla jednou za dva týdny. Zkouška je povinná pouze pro studenty, kteří nestudují psychologii jako obor. Studenti oboru psychologie vykonají zkoušku až po absolvování předmětu Sociální psychologie II (PSY 108).
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
Teacher's information
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
The course is also listed under the following terms Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2005/PSY107