PSY143 Psychology of Adolescence

Faculty of Social Studies
Autumn 2004
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (lecturer)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Martina Hanžlová (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Timetable
Wed 8:30–10:00 G31
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 35 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/35, only registered: 0/35
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Syllabus (in Czech)
  • 1 Co je charakteristické pro adolescenci ( adolescence jako bouře a konflikt, čas pro splnění vývojového úkolu, jako proces ueení se, poznávání a přijímání nových rolí, jako konceptualizace vlastního životního prostoru, jako aktivní utváření vlastního vývoje).
  • 2. Procesy a změny v adolescenci (diferenciace období adolescence, proces socializace, adolescence jako vývojový přechod)
  • 3 Vývojové změny v adolescenci - novější empirické výzkumy (pubertální změny, kognitivní změny, emocionální charakteristiky, postojové zminy a nové vztahy, sebepojetí a sebehodnocení, vztahy s druhými, problém identity, morální a hodnotový vývoj)
  • 4. Co je univerzální a co je typické pro české adolescenty. Kulturně-historický, demografický a sociologický pohled (subkultura mládeže, demografické charakteristiky , historický a kulturně-politický kontext, "Rites de passages" - duležité tranzitní body při přechodu z dětství do dospělosti, trendy ve vzdělávání a výchově, některé charakteristiky rodinných vztahu, sexuální chování, partnerské vztahy, problémové a rizikové chování
  • 5. Mezinárodní srovnávací výzkumy životních podmínek a psychosociálních charakteristik adolescentu (denní aktivity, budoucí cíle, denní problémy a starosti, zvládání problémů, identita a sebehodnocení, well-being, percpepce a hodnocení společenských změn)
Literature
  • Vendel, Š. (1995). Problémy adolescentov: Súčasný stav bádania. Československá psychologie, 39, 6, str. 523-533.
  • Krch, F. (1994). Aktuální problematika poruch příjmu potravy v České republice. Medicarevue, 4, 1994, str. 33-35.
  • Weiss, P., Kučera, Z., Svěráková, M. (1995). Sexuální chování českých adolescentů a jeho rizikovost z hlediska infekce HIV/AIDS: Výsledky národního výzkumu. Československá psychologie, 39, 5, str. 425-432.
  • STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
  • MACEK, Petr. Adolescence : psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 207 s. ISBN 80-7178-348-X. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-121-5. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2003, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2004/PSY143