PdDR_MTV Modern Educational Theory

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/0/10. 7 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Teorie vzdělání a teorie vzdělávání jako odlišné koncepce didaktiky. Přehled koncepcí didaktiky. Cíle a pojetí vzdělání a jeho historické proměny. Teorie formálního a materiálního vzdělání, vzdělání všeobecné a odborné. Obsahová problematika kurikula, organizační problematika kurikula. Proces vzdělávání. Klasifikace moderních teorií vzdělávání a jejich charakteristika. Vzdělávání v informační společnosti. Výchovně-vzdělávací interakce a komunikace (vztah učitel-žák). Osobnost žáka ve vzdělávacím procesu. Styly učení žáků. Moderní metody výuky. Klasické a moderní didaktické prostředky ve výuce. Funkce učebnice v moderní výuce. Učitelovo pojetí výuky a vyučovací styl učitele. Tradiční a netradiční organizační formy výuky. Problematika alternativních škol.
Literature
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : CDVU MU, 1995.
  • MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : CDVU MU, 1996.
  • MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: MU, 1998.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Institut sociálních vztahů, 1999.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998.
  • WALTEROVÁ, E. Kurikulum, proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU MU, 1994.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 1995.
  • ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava : IRIS, 1995.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
  • SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
Assessment methods (in Czech)
Požadavky ke zkoušce: Předložit min. 2 konspekty z vybrané literatury.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
Information on course enrolment limitations: Zapisují pouze doktorandi přijatí v roce 1999 a dále.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Spring 2007, Autumn 2007, Spring 2008.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/PdDR_MTV