PdF:SOk720 Krizová intervence a poradenst - Informace o předmětu
SOk720 Krizová intervence a poradenství
Pedagogická fakultajaro 2017
Předmět se v období jaro 2017 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bohuslava Horská (přednášející) - Garance
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními východisky a principy poradenství a krizové intervence a poskytnou jim zejména teoretické, ale i praktické základy pro práci s klienty v rámci těchto disciplín. Studenti se seznámí se základní charakteristikou poradenství a poradenského procesu, formami poradenské práce, technikou vedení poradenského rozhovoru. Seznámí se s problematikou krizí, jejich charakteristikou, typologií a průběhem; s možnostmi, metodami a principy krizové intervence.
- Osnova
- 1. Vymezení a základní charakteristika poradenství. Poradenství jako činnost, profese, instituce, vědecká disciplína. Druhy poradenství. 2. Klient a poradce v poradenském procesu. 3. Metody a formy poradenské práce. Individuální a skupinové poradenství. Distanční poradenství (telefonické, internetové poradenství apod.). 4. Fáze poradenského procesu. Přístupy a způsoby práce. 5. Komunikace v poradenském procesu. Poradenský rozhovor a techniky vedení rozhovoru. 6. Fenomén krize v lidském životě 7. Typologie krizí, fáze krizového stavu . Trauma, posttraumatické poruchy 8. Pojem krizové intervence, definice, cíle 9. Základní principy, zásady, modely krizové intervence 10. Typy krizové intervence a jejich využití. 11. Suicidium jako krajní řešení krizové situace a základy práce se suicidálním kientem. 12. Práce s vlastními zdroji, emocemi při práci s klientem v poradenské a krizové situaci a prevence syndromu vyhoření
- Literatura
- BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 166 stran. ISBN 9788026208112. info
- VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 543 s. ISBN 9788026202127. info
- HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vydání třetí. Praha: Portál, 2012, 119 stran. ISBN 9788026202219. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011, 195 s. ISBN 9788024726243. URL info
- HORSKÁ, Bohuslava, Andrea LÁSKOVÁ a Ladislav PTÁČEK. Internet jako cesta pomoci. 1. vyd. Praha: Nakladatelství SLON, 2010, 197 s. ISBN 978-80-7419-034-6. URL info
- GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Translated by Petr Patočka. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 113 s. ISBN 9788073678098. info
- CAMERON, Helen. The counselling interview : a guide for the helping professions. 1st ed. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2008, x, 184. ISBN 9781403947277. info
- SCHNEIDEROVÁ, Anna. Základy poradenství : učební text pro distanční studium. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 81 s. ISBN 9788073685232. info
- BAŠTECKÁ, Bohumila. Terénní krizová práce : psychosociální intervenční týmy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 299 s. ISBN 802470708X. info
- ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
- KASTOVÁ, Verena. Krize a tvořivý přístup k ní : typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 167 s. ISBN 80-7178-365-X. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 8071781509. info
- GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 147 s. ISBN 8085850109. info
- Výukové metody
- přednáška, odborná diskuse, tréning prostřednictvím modleových situací, praktické ukázky, výuková videa, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Studenti vypracují Seminární práci v rozsahu přibližně 5 000 znaků (včetně mezer) na jedno z následujících témat: • Krize v mém životě (subjektivní vnímání a prožívání krize, její průběh a vyústění. Zařazení do typologie, strategie zvládání, svépomoc a pomoc zvenčí. Co jsem potřeboval/a a dostal/a, co jsem potřeboval/a a nedostal/a. Co mi krize vzala, co mi dala... • Poradenské a krizové služby v mém městě, regionu (zmapování předmětných služeb ve vybrané lokalitě, jejich výčet, poskytované služby, metody práce, popř. osobní zkušenost) • Vybraná metoda poradenství/krizové intervence (popis a zařazení metody, základy principy, zásady, modely, komparace s ostatními metodami krizové intervence) K ukončení předmětu je třeba zvládnout písmený test. Závěrečný písemný test se skládá obvykle z 15 testových otázek a otázek k rozepsání (1 - 3 b). K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout 15 bodů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/SOk720