PdF:SP7MP_MSP3 Methodology 3 - Course Information
SP7MP_MSP3 Methodology - Lower Primary Schools for Students with Special Needs 3
Faculty of EducationSpring 2015
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SP7MP_MSP3/01: Wed 13:00–16:30 učebna 51, M. Bartoňová
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 13 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- Approach to pupils with special educational needs. Education, subjects of special care. Teaching methodology for students with health impairment with focus on intellectual disabilities.
- Syllabus
- 1) Education and teaching methodology for students with intellectual disabilities
- 2) Education and teaching methodology for students with hearing impairment
- 3) Education and teaching methodology for students with physical impairments
- 4) Education and teaching methodology for students with visual impairments
- 5)Education and teaching methodology for students speech impairments
- 6) Education and teaching methodology for students with specific learning difficulties
- 7) Education and teaching methodology for students with autism spectrum disorders
- 8) Education and teaching methodology for students with multiple disabilities
- 9) Education of socially disadvantaged pupils.
- Literature
- potíže dětí s učením
- OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením (Special Educational Support for People with Physical Disabilities). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 180 pp. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. 2008. info
- ČADILOVÁ, Věra and Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení : vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vydání první. Praha: Portál. 405 stran. ISBN 9788073674755. 2008. info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER and Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie (Teaching the Mentally Impaired). 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha. 386 pp. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. 2007. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ and Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. 1. vyd. Brno: MSD. 103 s. ISBN 9788073920111. 2007. info
- VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení (Strategies in education of pupils with special education needs and specific learning disorders). 1st ed. Brno: Paido Brno. 159 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. 2007. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vydání 1. Praha: Grada. 224 stran. ISBN 9788024711102. 2006. URL info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Vydání první. Brno: MSD, spol. s r.o. 208 stran. ISBN 8086633403. 2006. info
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra : dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vydání první. Praha: Portál. 453 stran. ISBN 8073670917. 2006. info
- ŠEDIVÁ, Zoja. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Septima. 64 s. ISBN 8072162322. 2006. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty (Aspects Teaching the Physically Impaired). druhé. Brno: Paido Brno. 302 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. 2006. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU. 152 pp. Paido. ISBN 80-210-3613-3. 2005. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 140 s. ISBN 8024411547. 2005. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami (Methods of Work in Individuals with Profound and Multiple Disabilities). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 146 pp. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. 2005. info
- HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima. 93 s. ISBN 8072162136. 2005. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Rozvoj v oblasti grafomotoriky, jemné motoriky, hrubé motoriky. (Development of Graphic, Fine and Gross Motor Skills). In Diagnostika a edukace žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR. p. 43-56. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. 2005. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR (Up-to-day trends in education children and pupils with specific educational needs in the Czech Republic). Brno: MSD. 416 pp. MSD. ISBN 80-86633-37-3. 2005. info
- BARTONOVA, Miroslava. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole se zaměřením na SPU (Education of pupils with special educational needs at basic school with specialization on specific learning difficulties). 2005. info
- Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. Vydání první. Praha: Portál. 206 stran. ISBN 8071788139. 2004. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 128 pp. ISBN 80-210-3613-3. 2004. info
- MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Vyd. 1. Praha: Triton. 203 s. ISBN 8072544764. 2004. info
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 2. Praha: Portál. 187 s. ISBN 807178821X. 2003. info
- Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit : sociální, pedagogické a psychologické aspekty utváření osobnosti romských dětí a dětí z prostředí jiných minorit. Edited by Vladimír Smékal. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal. 197 s. ISBN 80-85947-82-X. 2003. info
- SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vyd. 3. Praha: Portál. 63 s. +. ISBN 80-7178-736-1. 2003. info
- SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 74 s. ISBN 8024404338. 2002. info
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Vyd. 2. Praha: Karolinum. 303 s. ISBN 8024603292. 2002. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál. 191 s. ISBN 8071785725. 2002. info
- Autismus. Edited by Miroslava Jelínková - Hana Šmejkalová. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR. 22 s. 2001. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 94 s. ISBN 8024402505. 2001. info
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva and Marie VÍTKOVÁ. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR. 43, 15. 2001. info
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva and Marie VÍTKOVÁ. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR. 43, 15. 2001. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR. 34 l. 2001. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Praha: IPP ČR. 50 pp. 2001. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 3., rozš. a opr. Praha: Portál. 333 s. ISBN 80-7178-570-9. 2001. info
- ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. 2., rozšířené vyd. Praha: Grada. 84 s. ISBN 8024702770. 2001. info
- Autismus. Edited by Hana Šmejkalová - Miroslava Jelínková. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR. 14 l. 2000. info
- Autismus. Edited by Miroslava Jelínková - Hana Šmejkalová. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR. 19 l. 2000. info
- GÜNTHER, Klaus B. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy : etapová zpráva o hamburském bilingválním školním experimentu : (český překlad vybraných částí publikace). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. 57 s. 2000. info
- PULDA, Miloš. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 69 s. ISBN 80-210-2481-X. 2000. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. (Logopaedia issues I.). druhé. Brno: Paido. 94 pp. ISBN 80-85931-88-5. 2000. info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. 2. dopl. vyd. Brno: Paido. 70 s. ISBN 8085931842. 2000. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia. 74 s. ISBN 80-7183-225-1. 2000. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia. 78 s. ISBN 80-7183-226-X. 2000. info
- Autismus. Edited by Miroslava Jelínková - Radovan Netušil. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR. 10 l. 1999. info
- BAREŠOVÁ, Jana and Jaroslav HRUBÝ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Septima. 24 s. ISBN 8072161059. 1999. info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK and Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Edited by Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. 94 s. ISBN 8085931753. 1999. info
- JANOTOVÁ, Naděžda. Odezírání u sluchově postižených. 1. vyd. Praha: Septima. 51 s. ISBN 80-7216-826-6. 1999. info
- SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Vyd. 1. Praha: Portál. 149 s. ISBN 80-7178-315-3. 1999. info
- JABŮREK, Josef. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima. 43 s. ISBN 8072160524. 1998. info
- POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení :rozvoj vnímání a poznávání. Vyd. 1. Praha: Portál. 153 s. ISBN 80-7178-228-9. 1998. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido. 101 pp. ISBN 80-85931-62-1. 1998. info
- SCHOPLER, Eric, Robert J. REICHLER and Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami :příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál. 271 s. ISBN 80-7178-199-1. 1998. info
- NIELSENOVÁ, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. České vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství. 119 s. ISBN 80-85866-26-9. 1998. info
- POŽÁR, Ladislav. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského. 223 s. ISBN 80-223-1101-4. 1996. info
- PULDA, Miloš. Včasná sluchově-řečová výchova malých sluchově postižených dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 57 s. ISBN 80-210-1296-X. 1996. info
- KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky základní školy. 1. vyd. Praha: Septima. 19 s. ISBN 80-85801-62-0. 1995. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha: Karolinum. 182 s., 4. ISBN 80-7184-053-X. 1995. info
- POKORNÁ, Věra. Porovnej, dokresli, spojuj, rozlišuj, skládej :jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii : [soubor volných pracovních listů k rozvoji zrakového vnímání]. Illustrated by Šárka Boháčová. Praha: Blug. 20 volnýc. ISBN 80-85635-36-4. 1994. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení [Zelinková, 1994]. 1. vyd. Praha: Portál. 196 s. : i. ISBN 80-7178-038-3. 1994. info
- PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 143 s. ISBN 8021004762. 1992. info
- ČÁLEK, Oldřich, Josef CERHA and Zdeněk HOLUBÁŘ. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Achát. 244 s. 1992. info
- TŘESOHLAVÁ, Zdeňka, Marie ČERNÁ and Marie KŇOURKOVÁ. Dříve než půjde do školy :lehká mozková dysfunkce v předškolním věku. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství. 121 s. ISBN 80-201-0015-6. 1990. info
- Teaching methods
- interactive seminar, discussion, practical example
- Assessment methods
- Lecture, exam; written test - to pass the test is necessary 65% of right answers
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
General note: Zapisují jen studenti PdF, obor Speciální pedagogika, navazující magisterské studium.
- Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2015/SP7MP_MSP3