SPAMK_S4h2 Specialization: Special Andragogy of Individuals with Social Pathologies 2

Faculty of Education
Autumn 2009
Extent and Intensity
0/0/40. 16 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Petr Horehleď (lecturer)
prof. PhDr. Mgr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Prerequisites
Special Andragogy 1
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
Definition of social pathology, characteristics of socio-pathological phenomena, typology of socio-pathological phenomena, analysis of these particular phenomena, possible solutions of socio-pathological phenomena.
Syllabus
  • Definition of social pathology Theories of pathological behaviour patterns typology of social pathology Etiologogy of social pathology Educational aspects of pathological behaviour
Literature
  • MÜHLPACHR, Pavel. Fotbalové chuligánství : několik poznámek k zamyšlení. Éthum. Bulletin pro sociální prevenci, pomoc a intervenci. vol. 12, No 4, p. 7-10, 2004. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Léčení závislostí u dětí a mladistvých poznatky z výzkumu. In Teoretická reflexe a identifikace společenských potřeb ve vazbě na aktuální problémy policejní praxe. 2. díl. Praha. p. 303-308. ISBN 80-7251-145-9. 2003. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 2001st ed. Brno: Masarykova univerzita. 104 pp. ISBN 80-210-251. 2001. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 104 stran. ISBN 8021025115. 2001. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Aktualne problemy patologii spolecznej w Czechach. In Agnresja i przemoc a zdrowie psychicne. Kierkz, 2000. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Axiologický fenomén na prahu 3. tisíciletí - závislostí chování jako součást životního stylu. In Socialia 99 - Mládež v postmoderní době. Hradec Králové. p. 315-322. ISBN 80-7041-112-0. 2000. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Dítě s. In Child with Difficulty in Development: Multi - Branches Problems of Diagnsis and Therapy on the Newest Frontiers. Wroclaw, 2000. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Psychologické aspekty primární prevence sociálně patologických projvů dětí a mládeže z pohledu učitelské profese. In Učitelé a zdraví III. Brno, 2000. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociální deviace jako akční pole sociální pedagogiky. In Sociální pedagogika jako vědecká a společensko užitná disciplína. Brno, 2000. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociální kompetence učitele z pohledu sociální práce. In Sjezd učitelů. Brno, 2000. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociální práce jako dimenze učitelské profese. In Súčasný stav sociálnej pedagogiky na Slovensku. Bratislava. p. 268-272. ISBN 80-223-1419-6. 2000. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. In Sborník příspěvků z konference pořádané ČPdS. Brno: ČPdS. p. 225-229. ISBN 80-85615-92-4. 2000. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. K problematice závislostního chování. In Sociálně edukativní problémy mládeže a dospělých v reflexi pedagogiecké teorie a praxe. Brno: PdF MU. p. 163-166. ISBN 80-85615-81-9. 1999. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Patologické závislosti u dětí a mladistvých I. (Patological addictions at children and youths I.). Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, vol. 4, 2/99, p. 69-80. ISSN 1211-4699. 1999. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Nové trendy v přístupu k jedincům s poruchami chování. In Člověk a společnost na přelomu tisíciletí. Olomouc: UP Olomouc. p. 276-279. ISBN 80-7067-923-9. 1998. info
  • MUHLPACHR, Pavel. Závislost - fenomén postmoderní doby (Addiction - phenomenon of postmodern age). In Sociálna práca -ľudské práva - vzdelávanie dospelých. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. p. 558-566. 1998. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Závislostní chování - fenomén současné doby (Addictive behabiour - phenomenon of contemporary time). In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido. p. 164-170. ISBN 80-85931-51-6. 1998. info
Teaching methods
Lecture with lots of difficult interpretation of the substance, theoretical preparation of the recommended print and electronic information sources. Class discussion. Feedback - the audience response during a lecture or in consultation hours.
Assessment methods
written test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2009/SPAMK_S4h2