SPCK2_PDOP Supportive Measures for Pupils with Special Educational Needs at Mainstream Primary School

Faculty of Education
Spring 2016
Extent and Intensity
0/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 15. 4. 7:30–14:40 učebna 20, Fri 29. 4. 7:30–14:40 učebna 20
Prerequisites
100 % attendance
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives
Explain and define various levels of support provided to pupils with SEN provided in mainstream inclusive schools.
Syllabus
  • - The Educational Act - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to mental handicap or disabled cognitive results - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to physical disability or illness - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to visual impairment - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to hearing impairment - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to PAS or particular mental illnes - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to disordered communication
Literature
    required literature
  • • VALENTA, M. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3055-3
  • • ČADOVÁ, E. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3052-2.
  • • VRBOVÁ, R. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3056-0
  • • POTMĚŠIL, M. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9
  • • ČADILOVÁ, V., THOROVÁ, K., ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s poruchou autistického spektra. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3054-6.
  • • BASLEROVÁ, P. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: PdF UP, 2012. ISBN 978-80-244-3051-5.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (Education of Persons with Severe Disability and Multiple Disability). Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 186 pp. ISBN 978-80-210-6221-4. [citováno 2024-04-23] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. 146 s. ISBN 8021038195. [citováno 2024-04-23] info
Teaching methods
seminar, theoretical presentations, discussion
Assessment methods
Written test. Case study.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2015, Autumn 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2016/SPCK2_PDOP