SPDR_FILA Philosophy of Education

Faculty of Education
Autumn 2016
Extent and Intensity
20/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radovan Rybář, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Main objectives can be summarized as follows: thinking about deeper questions of education, mainly about the connexion between education and topical problems and to make positive attitude to the personality of teacher.
Syllabus
  • 1. Philosophical issues of education first 2. Philosophy of Education and Educator 3. Philosophy of education and the general 4. The concept of paradigms Understanding fifth myths 6. Development of the history of philosophy of education - conception of man and education 7. Antiquity (Socrates, Plato, Aristotle) 8. Medieval (Aurelius Augustine, Thomas Aquinas) 9. Modern Age (R. Descartes) 10.Philosophical Foundations of Education at J. A. Comenius 11. Contemporary world and Education 12. knowledge - not theory / education (K. P. Liessmann)
Literature
  • PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009. 111 s. ISBN 9788024616506. info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 125 s. ISBN 9788020016775. info
  • STARK, Stanislav. Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. 183 s. ISBN 8073800128. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Jeden z problémů etické orientace na základní škole (One of problems of ethical orientation in primary school). In Orientace české základní školy. první. Brno: MU,Centrum pedagogického výzkumu PedF, 2005. p. 54-59. ISBN 80-210-3870-5. URL info
  • PROKEŠOVÁ, Miriam. Filosofie výchovy. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2004. 105 s. ISBN 8070426934. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Hledání zdravé rovnováhy pro tvořivé a odpovědné učitelství (Quest for the healthly balance for a creative and responsible teaching profession). In Učitelství a zdraví 5. PdF MU Brno: Nakladatelství - Pavel Křepela Brno, 2003. p. 301-311, 8 pp. ISBN 80-86669-02-5. info
  • STARK, Stanislav, Nikolaj DEMJANČUK and Dagmar DEMJANČUKOVÁ. Kapitoly z filosofie výchovy. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. 183 s. ISBN 8086473562. info
  • PALOUŠ, Radim. Dopisy dnešnímu kmotřenci. Brno: Cesta, 2001. 129 s. ISBN 80-7295-024-X. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001. 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000. 201 s. ISBN 8024600765. info
  • PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. Edited by Radim Palouš. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. 65 s. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996. 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996. 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
  • PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 119 s. ISBN 8004253903. info
  • MASARYK, Tomáš Garrigue. O škole a vzdělání. Edited by Josef Cach. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 135 s. ISBN 800425554X. info
Teaching methods
consultation
Assessment methods
Seminar work, or oral colloquium
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Teacher's information
http://ped.muni.cz/wsedu
The course is also listed under the following terms Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Spring 2007, Autumn 2007, Spring 2008, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Spring 2013, Autumn 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2016/SPDR_FILA